SveinHa Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) Jeg liker å gjøre ting enkelt så med løpende strømpris fra Tibber (er vel en oppdatering pr time?) har jeg laget meg noen enkle regler. Først har jeg en virtuell device med 3 verdier: 0: Normal 1: Redusert 2: Minimum Verdien i denne settes etter aktuell strømpris: Price < daily average price = 0: Normal Price > daily average price = 1: Redusert Price > high value = 2: Minimum (Denne ser litt merkelig ut men verdien "High value" ligger alltid noe over gjennomsnittspris men likevel langt under dagens maxpris) I tillegg måtte jeg gjøre en liten overstyring for de dagene der strømprisen nesten ikke varierer. Liten vits i å redusere på komforten om der ikke er noe nevneverdig å spare på det: Price Statistics High > Price Statistics Low + 5 = Tving strømsparing av Price Statistics High < Price Statistics Low + 5 = Aktiver strømsparing Så kommer de tingene som alle må vurdere hver for seg: Hvordan prioritere forbrukere? VV bereder er enkel, den går av uansett i mode 1 og 2 Vannbåren varme i betonggulvene i hele huset av i mode 1 og 2, de holder tempen i mange timer uten merkbar endring Vannbåren varme i badegulvet, tja, foreløpig bare i mode 2, liker å prioritere en lunk på badet og dette gulvet mister temp langt raskere enn de andre. Varmepumpe til gulvvarme og varmtvann av i mode 2 Varmepumpe til pool av i mode 1 og 2 men har valgt en ekstra betingelse slik at den går når strømprisen er < 80 for tiden. Ofte er der ikke timer nok i døgnet med "normale" strømpriser til å holde temperaturen oppe så da kjører den på det den kan i alle fall ved litt normale strømpriser... Akkurat denne biten ble en quick-and-dirty fix på et akutt problem men har gjort at jeg holder tempen på et akseptabelt nivå i alle fall. Bare som en ide til andre men kom gjerne med innspill om forbedringer. Edit: Status for strømsparing vises i HSTouch som trafikklys i hovedbildet og andre aktuelle bilder i tillegg til både trend av Tibberpris og reelt forbruk: Øverste trend er strømprisen som nå utenfor skalaen, nederst er strømforbruk (blå) og pris (rosa). Endret 2. september 2021 av SveinHa 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Byelektrikeren Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 SveinHa skrev (16 minutter siden): Så kommer de tingene som alle må vurdere hver for seg: Hvordan prioritere forbrukere? VV bereder er enkel, den går av uansett i mode 1 og 2 Bare som en ide til andre men kom gjerne med innspill om forbedringer. Har du temperatur overvåking Svein, med tanke på L Legionella Legionella bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse Så da bør vel tanken skru på igjen hvis temperaturen kommer under 70°C som er anbefalt minste temp? /Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 2. september 2021 Forfatter Del Skrevet 2. september 2021 Byelektrikeren skrev (6 minutter siden): Har du temperatur overvåking Svein, med tanke på L Legionella Har det men bruker den ikke. Varmepumpen tar tempen opp til over 50 og el.kolben er alltid på i noen timer hver dag så jeg er ikke spesielt redd for det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 2. september 2021 Forfatter Del Skrevet 2. september 2021 Beredertemp siste 45 døgn: Den er nok ikke helt riktig fordi sensoren står på røret ut av berederen med litt isolasjon rundt men så veldig langt unna reell temp er den nok ikke. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.