Dreuf Skrevet 22. desember 2016 Skrevet 22. desember 2016 Jeg har en ras-pi i båten som kjører en kombinasjon av domoticz og openplotter. Jeg har 3 tanker jeg kunne tenkt meg å få inn på systemet. Tank nr 1 er grei, dette er en septiktank hvor jeg har kjøpt 4stk kapasitive brytere som er montert utenpå tanken, de angir da 1/4 tank, 1/2 tank, 3/4 tank og Full tank. (vil ikke ha innvendig giver på denne tanken ). Dette har jeg gjort så enkelt som at hver "bryter" angir en verdi til en selectorswitch i Domo som angir da hvor mye av tanken som er ledig til nye "ubåter".. I båten fra før så sitter det følere på dieseltank og vanntank. Dette er følere som går 0-180ohm.. Disse 2 skulle jeg gjerne hatt inn i Domoticz men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det. Noen som har noen gode tips? Siter
Alpøy Skrevet 22. desember 2016 Skrevet 22. desember 2016 PI'en har vel ingen analogread så det må vel evt. bli å skaffe en chip som gjør det for PI'en eller investere i en arduino som har analog inngang (https://www.arduino.cc/en/Tutorial/AnalogInput). Siter
Marhil Skrevet 22. desember 2016 Skrevet 22. desember 2016 Du har kanskje ikke Z-wave i båten, men ellers ville du vel kunne bruke Z-uno til dette:https://z-uno.z-wave.me/Reference/analogRead/ Siter
Dreuf Skrevet 22. desember 2016 Forfatter Skrevet 22. desember 2016 Joda... Landstrømmen går på Z-wave så det er representert i skuta..... ? Forstår jeg det riktig at om jeg kobler på en Z-uno så vil den sende 0 til 1023 signal til Domo. Også må jeg finne en måte å tolke dette på i domo? Siter
Marhil Skrevet 22. desember 2016 Skrevet 22. desember 2016 Ja, det stemmer, men du må få spenningen fra sensoren til å variere mellom 0-ca 3v på analoginngangen på Zunoen. Jeg tror du må bruke en spenningsdeler, men her er jeg litt utenfor mitt kompetanseområde [emoji6] Siter
Marhil Skrevet 23. desember 2016 Skrevet 23. desember 2016 Når jeg tenker jeg om, så tror jeg det blir vanskelig med analog-lesing i båten bare ved å bruke spenningsdeler. Regner med at du har 12v anlegg, og da vil jo spenningen mellom polene variere mellom ~12~14,8V avhengig av batteritilstand og ladetilstand. Her har du altså en naturlig svingning på 2,8 v, som nesten dekker hele måleområdet til Zunoen. Ikke sikker på hvordan dette gjøres i biler/båter, men du bør være sikker på at kildespenningen er relativ fast hvis du skal lese analoge signaler, tror jeg... Men dette er jo løst tidligere, så det er vel bare å Google Siter
Dreuf Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Skrevet 28. desember 2016 Jeg tenker å bruke en 12v-5v usb-konverter for å kjøre strøm inn på Zunoen, også vil strømmen for måleren hentes fra Zuno. Er ikke det godt nok, eller vil jeg få variasjoner her også selv om inngangsstrømmen varierer mellom 12 og 14,4v? Google har jeg prøvd men ser ut som de fleste synes det er mer gøy å bruke ultralyd enn gamle målere. Jeg vil helst ikke ha nye hull i tankene mtp fare for lekkasje. Siter
Marhil Skrevet 28. desember 2016 Skrevet 28. desember 2016 Jeg aner ikke hvor stabil spenning du vil få, men etter å ha vært gjennom en kvalitets omformer (sigaretttenner til USB av kjent merke?) og gjennom Zunoen er det jo lov å håpe En rask test vil kanskje være å sette en Zuno eller Arduino i bilen, sette en output pin til høy og måle spenningen før og etter du starter motoren? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.