jarleo Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 (endret) Hei, Jeg synes hjemmeautomasjon virker veldig gøy og vurdere å bygge et annlegg, jeg jobber også som elektroingeniør så jeg har grunnkunskapen på plass. Men jeg trenger å rettferdiggjøre investeringen for meg selv. Det å senke forbruket totalt sett forstår jeg selvsagt økonomien i. Nå som prisen varierer så mye så har jeg også lurt på lønnsomheten i å legge de store forbrukere som oppvarming, VVB og elbillading til når strømprisen er lavest. Jeg fant en oppgave from 2019 som hadde regnet på dette og de kom til at i et 10-årsperspektiv kunne man investere kun 168kr per flyttet KWH per døgn for å tjene det inn. Link til oppgave Det er jo en gangske mager besparelse, men i oppgaven har de tatt utgangspunkt i prisvariasjon gjennom døgnet på ca 25 øre i 2020. De siste ukene har variasjonen vært nærmere 50 øre i døgnet etter hva jeg kan se, så da vil jo besparelsen kunne bli en del større. Noen andre som har sett på dette, og hva man kan spare med å flytte strømforbruket? Endret 7. september 2021 av jarleo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 (endret) Endelig variasjon i strømpris, 40 kr spart i døgnet - Strømsparing og strøm-overvåkning - Hjemmeautomasjon Varmtvannstankstyring med intelligens - Strømsparing og strøm-overvåkning - Hjemmeautomasjon Nattsenking styrt av utetemperatur - Klimakontroll - Hjemmeautomasjon Endret 10. september 2021 av Odd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.