jarleo Skrevet 7. september 2021 Skrevet 7. september 2021 (endret) Hei, Jeg synes hjemmeautomasjon virker veldig gøy og vurdere å bygge et annlegg, jeg jobber også som elektroingeniør så jeg har grunnkunskapen på plass. Men jeg trenger å rettferdiggjøre investeringen for meg selv. Det å senke forbruket totalt sett forstår jeg selvsagt økonomien i. Nå som prisen varierer så mye så har jeg også lurt på lønnsomheten i å legge de store forbrukere som oppvarming, VVB og elbillading til når strømprisen er lavest. Jeg fant en oppgave from 2019 som hadde regnet på dette og de kom til at i et 10-årsperspektiv kunne man investere kun 168kr per flyttet KWH per døgn for å tjene det inn. Link til oppgave Det er jo en gangske mager besparelse, men i oppgaven har de tatt utgangspunkt i prisvariasjon gjennom døgnet på ca 25 øre i 2020. De siste ukene har variasjonen vært nærmere 50 øre i døgnet etter hva jeg kan se, så da vil jo besparelsen kunne bli en del større. Noen andre som har sett på dette, og hva man kan spare med å flytte strømforbruket? Endret 7. september 2021 av jarleo Siter
Odd Skrevet 10. september 2021 Skrevet 10. september 2021 (endret) Endelig variasjon i strømpris, 40 kr spart i døgnet - Strømsparing og strøm-overvåkning - Hjemmeautomasjon Varmtvannstankstyring med intelligens - Strømsparing og strøm-overvåkning - Hjemmeautomasjon Nattsenking styrt av utetemperatur - Klimakontroll - Hjemmeautomasjon Endret 10. september 2021 av Odd Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.