henrikhoe Skrevet 13. september 2021 Skrevet 13. september 2021 (endret) Hei, jeg brainfarter litt nå, jeg har en sånn automasjon jeg har testet som fungerer bra. id: '1631530916138' alias: Ny automasjon (Dupliser) description: '' trigger: - platform: state entity_id: group.familie to: home condition: [] action: - service: tts.cloud_say data: entity_id: media_player.nest_hub message: > Velkommen hjem {{ states | selectattr('entity_id', 'in', state_attr('group.familie','entity_id')) | selectattr('state','in',['home']) | list | map(attribute='name') | join('og ') }}. {{ ( 'Har du hatt en fin dag?', 'Håper alt er bra', 'Jeg er glad du har kommet hjem' )|random }} mode: single Den fungerer fint til å annonsere navnet på person som har kommet hjem. Men jeg ønsker at action her først skal trigge etter at bevegelse er oppdaget i stuen, er det noe åpenbart jeg ikke ser her? edit; jeg var dust, kan bare bruke en variabel for dette Endret 13. september 2021 av henrikhoe Siter
Steinis Skrevet 13. september 2021 Skrevet 13. september 2021 Hva med en «wait» mellom trigger og TTS? Siter
henrikhoe Skrevet 13. september 2021 Forfatter Skrevet 13. september 2021 Steinis skrev (1 time siden): Hva med en «wait» mellom trigger og TTS? Lagde bare en variabel så det var en enkel fiks, wait time er ikke godt nok Siter
VikingOy Skrevet 13. september 2021 Skrevet 13. september 2021 Jeg bruker en litt annen vinkling, men med et tilsvarende resultat. Tilstedeværelsen baserer seg på deteksjon av Mobiltelefonen til vedkommende, og HA ønsker velkommen - til hver og en. Her er rutinen som ønsker meg velkommen hjem - når jeg kommer: alias: At home - Øyvind description: Basert på nMAP tracking av Galaxy S21+ trigger: - entity_id: person.oyvind platform: state to: home condition: [] action: - delay: '00:03:00' - data: volume_level: 0.7 entity_id: media_player.living_room_speaker service: media_player.volume_set - data: entity_id: media_player.living_room_speaker language: 'no' message: Hei, Øyvind. Velkommen hjem. service: tts.google_say - delay: '00:00:10' - data: volume_level: 0.4 entity_id: media_player.living_room_speaker service: media_player.volume_set mode: single Siter
henrikhoe Skrevet 13. september 2021 Forfatter Skrevet 13. september 2021 Får ikke til å stenge tråden, men det løste seg altså i det opprinnelige innlegget Siter
Moskus Skrevet 14. september 2021 Skrevet 14. september 2021 17 hours ago, henrikhoe said: Får ikke til å stenge tråden Nei, det er det jo egentlig ikke noe poeng i. Andre vil jo gjerne lære og kanskje diskutere senere. 1 Siter
Kim123 Skrevet 18. september 2021 Skrevet 18. september 2021 henrikhoe skrev (På 13.9.2021 den 17.58): Lagde bare en variabel så det var en enkel fiks, wait time er ikke godt nok lagde du en hjelper som input_boolean? jeg hadde foretrukket å bruke wait_for_trigger som første etter action: Sitat wait_for_trigger: - platform: state entity_id: sensor.pir_stue to: ‘on’ Da pauser du automasjonen og den fortsetter når pir_stue går på. 1 1 Siter
henrikhoe Skrevet 26. september 2021 Forfatter Skrevet 26. september 2021 Kim123 skrev (På 18.9.2021 den 12.15): lagde du en hjelper som input_boolean? jeg hadde foretrukket å bruke wait_for_trigger som første etter action: Da pauser du automasjonen og den fortsetter når pir_stue går på. Uten å liste all automasjonen min så er ikke det slik jeg ønsker å gjøre det, da det kan være uheldig i noen scenarioer der vi begge kommer hjem. Løste det enkelt med: ibeacon og skiltgjenkjenning se hvem som kommer hjem, med en failsafe med gps i bakgrunnen. Har opplevd at når vi blir kjørt hjem så åpner garasjen seg, men med skiltgjenkjenning har det vært veldig stabilt. Det er når denne variabelen blir satt at den andre fungerer. Wait_for_trigger fungerer nok veldig fint, men ikke det jeg ønsker for mitt oppsett. Men fin fin løsning ja Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.