Anders H Skrevet 17. september 2021 Skrevet 17. september 2021 Hei folkens! Helt ny her på forumet. Har kjøpt helt nytt ABC-hus, flytta inn i des. 20. Stod ferdig bygd så jeg fikk ikke vært med på prosjekteringen. Var derfor levert med minimum (astro-ur på to utelys). Nettverk: Vike Fiber inn i veggen. Altibox router Zyxel-ett-eller-annet. 500mbit opp/ned. Cat6 S/FTP til datastikk i stue og 2. etg. Deco M5. Satt opp to av tre som access point. Skal: Sette opp en 8-port unmanaged switch i begge etg (étt datastikk holder ikke). Trekke Cat6 til carport for å sette opp kameraer. System: Raspberry Pi 4 (OKDO-kitt fra kjell.com) 256GB SD-micro Aeotec Z-stick gen5. Devices: Fibaro Roller Shutter 3 på 3 stk. utvendig screens. Fibaro Roller Shutter 3 på 3 stk. innvendig rullgardin (Somfy-motor). Fibaro Motion Sensor (katteøyet) for å måle lysstyrken til å trigge screens opp/ned. Heatit z-dim på 3 soverom. Heatit z-trm3 på 2 varmekabler. Kjørte alt på Home assistant og Telldus tellstick til å begynne med. Det funka dårlig. Suger i koding og har ikke tid til å fikle så jeg kjører nå HS4Pi (30 dager freetrail) og Aeotec Zstick. Det ser ut til å være mer stabilt. Men har fortsatt noen utfordringer. Kommer til å kjøre på med mer etterhvert som behovene synes og jeg får gravd meg inn i materien... Anders Siter
Erling Skrevet 18. september 2021 Skrevet 18. september 2021 Velkommen, har du vurdert Arlo m/batteri utendørs? Går på wifi, relativt grei erfaring med de. Bortsett fra at de ikke snakker med Homeseer. Siter
Anders H Skrevet 18. september 2021 Forfatter Skrevet 18. september 2021 Har vurdert kameraer på batterier og WiFi som ikke snakker med HS til å være et ikke-alternativ. Derav "Skal: trekke skjermet cat6 til carport". Har jobbet ti år med sikkerhet og har nok erfaring til å si at utendørs overvåking bør ha kabling og PoE. Eller så er det mulig at jeg miljøskadd av den jobben. Man blir jo litt paranoid av å jobbe med sånt.... 1 Siter
joimagg Skrevet 22. februar 2023 Skrevet 22. februar 2023 Hei, jeg har nettop investert i en OKDO Rock 4SE og prøver å sette opp Home Assistant. Jeg klarte ikke å installere HA med "vanlige" metoder, måtte finne en som har lagd en spesial utgave for OKDO Rock [https://github.com/citruz/haos-rockpi] som fungerer for meg. Prøver nå å sette opp Raspbee 2 zigbee HAT enhet som kobles på GPIO pinnene [https://phoscon.de/en/raspbee2]. Jeg har et par spørsmål om du har litt tid og entusiasme for dette 🙂 - Hvordan installerte du Home Assistant på din OKDO Rock? Hvilken metode og om du måtte kanskje velge en eldre versjon? - Måtte du konfigurere noe spesielt (koder, unntagelser) når du satt opp din Aeotec Z-stick? Veldig taknemlig for hjelp hvis du har tid, er ny i dette her og prøver å lese alt jeg finner på nett om dette. Mvh Johann Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.