Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Helt ny her på forumet.

Har kjøpt helt nytt ABC-hus, flytta inn i des. 20. Stod ferdig bygd så jeg fikk ikke vært med på prosjekteringen. Var derfor levert med minimum (astro-ur på to utelys).

Nettverk:

Vike Fiber inn i veggen.

Altibox router Zyxel-ett-eller-annet. 500mbit opp/ned.

Cat6 S/FTP til datastikk i stue og 2. etg.

Deco M5. Satt opp to av tre som access point.

Skal: Sette opp en 8-port unmanaged switch i begge etg (étt datastikk holder ikke).

Trekke Cat6 til carport for å sette opp kameraer.

System:

Raspberry Pi 4 (OKDO-kitt fra kjell.com)

256GB SD-micro

Aeotec Z-stick gen5.

Devices:

Fibaro Roller Shutter 3 på 3 stk. utvendig screens.

Fibaro Roller Shutter 3 på 3 stk. innvendig rullgardin (Somfy-motor).

Fibaro Motion Sensor (katteøyet) for å måle lysstyrken til å trigge screens opp/ned.

Heatit z-dim på 3 soverom.

Heatit  z-trm3 på 2 varmekabler.

Kjørte alt på Home assistant og Telldus tellstick til å begynne med. Det funka dårlig. Suger i koding og har ikke tid til å fikle så jeg kjører nå HS4Pi (30 dager freetrail) og Aeotec Zstick. Det ser ut til å være mer stabilt. Men har fortsatt noen utfordringer.

Kommer til å kjøre på med mer etterhvert som behovene synes og jeg får gravd meg inn i materien...

Anders

Skrevet

Velkommen, har du vurdert Arlo m/batteri utendørs? Går på wifi, relativt grei erfaring med de. Bortsett fra at de ikke snakker med Homeseer.

Skrevet

Har vurdert kameraer på batterier og WiFi som ikke snakker med HS til å være et ikke-alternativ. Derav "Skal: trekke skjermet cat6 til carport". Har jobbet ti år med sikkerhet og har nok erfaring til å si at utendørs overvåking bør ha kabling og PoE. Eller så er det mulig at jeg miljøskadd av den jobben. Man blir jo litt paranoid av å jobbe med sånt.... 

• Confused 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Hei, jeg har nettop investert i en OKDO Rock 4SE og prøver å sette opp Home Assistant.

Jeg klarte ikke å installere HA med "vanlige" metoder, måtte finne en som har lagd en spesial utgave for OKDO Rock [https://github.com/citruz/haos-rockpi] som fungerer for meg.

Prøver nå å sette opp Raspbee 2 zigbee HAT enhet som kobles på GPIO pinnene [https://phoscon.de/en/raspbee2].

Jeg har et par spørsmål om du har litt tid og entusiasme for dette 🙂

- Hvordan installerte du Home Assistant på din OKDO Rock? Hvilken metode og om du måtte kanskje velge en eldre versjon?

- Måtte du konfigurere noe spesielt (koder, unntagelser) når du satt opp din Aeotec Z-stick?

Veldig taknemlig for hjelp hvis du har tid, er ny i dette her og prøver å lese alt jeg finner på nett om dette.

Mvh

Johann

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.