bjwanvik Skrevet 22. september 2021 Skrevet 22. september 2021 Dette er igrunnen fryktelig enkelt, men kom til å tenke på at kanskje flere kan dra nytte av det Jeg har tålelig god rutine på backup (tror jeg ihvertfal helt til det faktisk virkelig går galt) og kjører HomeSeer på en virtuell maskin som Veeam tar backup av. I tillegg til dette kjører BLBackup backup av endel annet på vm'et flere ganger i døgnet slik at det er lett tilgjengelig i fall det skulle oppstå noe "litt galt", altså sånn at jeg enkelt kan kjøre en restore i vm'et, og ikke kjøre restore av hele vm'et. Dette er helt ok, MEN det tar jo mye plass, og slike disker som står i den serveren er såpass dyrt at jeg kan ikke la det ese ut i det uendelige.. Så hva gjør en da? Jo, en trenger slettes ikke kjøpe software til formålet (som også tar plass ), alt en trenger ligger innebygd i Windows. Jeg har kjørt denne løsningen i over ett år nå, og sletter vel unna ca 5gb hver dag. ("småparanoid" og kjører backup av hele homeseer-mappa i tillegg til data-mappa, og begge to går til to mapper i tilfelle den ene fila skulle bli korrupt, hehe...) Løsningen: C:\Windows\System32\forfiles.exe /P "C:\Backups\Server\Daily" /S /M *.zip /D -5 /C "CMD /C DEL @path" C:\Windows\System32\forfiles.exe /P "C:\Backups\HS3 daglig kl14\Server\Daily" /S /M *.zip /D -5 /C "CMD /C DEL @path" Dette er innholdet i ei bat-fli som jeg har fikset. Så er task scheduler satt opp til å kjøre denne fila en gang i døgnet Microsofts dokumentasjon på forfiles Ikke akkurat noe rakettforskning, men tenkte bare det kanskje kunne være nyttig for flere 2 1 Siter
petersv Skrevet 23. september 2021 Skrevet 23. september 2021 *kremt*, rsync, backuppc *kremt* Fra spøk til alvor, inkrementell og komprimert backup er et must. Er kjekt med diff per fil flere år tilbake i tid, og total backup-størrelse som er mindre enn kilden. Såvidt jeg vet (og selv bruker) fungerer BackupPC kun på linux, men tar fint backup av windows-maskiner. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.