hjemmedude Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Hei, noen som vet om det er økonomisk å kjøre varmebatteriet på aggregatet? Med synkende utetemp er også tilluft synkende med varmeveksler konstant på 100%. Jeg har nordic 4 anlegg. ellers er det varmekabler i underetasje og en varmepumpe og mill ovn i 2 etg. Tror varmebatteriet er oppgitt til 800w. Endret 12. oktober 2021 av hjemmedude Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 22. oktober 2021 Del Skrevet 22. oktober 2021 Har ikke noe svar, men lurer på hva varmebatteri er i forbindelse med balansert ventilasjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 23. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2021 Varmeelement som varmer tilluft. https://www.flexit.no/produkter/ventilasjonsaggregat_bolig/tilbehor/elbatteri_boligaggregat/elbatteri_komplett_uni_4/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrE Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Usikker hva du mener? Tillufttemperatur bør ligge 3 grader under ønsket innetemperatur. Varmebatteriet varmer opp siste gradene etter varmegjennvinner har varmet opp det de klarer. Om varmebatteriet er økonomisk? Om varmebatteriet står av vil tillufttemperaturen blir enda lavere (større forskjell fra innetemperatur). Ikke slå det av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) Det har jeg ikke hørt før. Du har sikkert noen gode grunner til det? Flexit kundeservice sa man fint kan stille temperatur til 22 grader, om det er ønskelig temperatur. Er det for lavt kan man stille til 23 og elbatteriet vil bidra mer.. Edit: elbatteri er på - når temperatur kryper mot 0 grader er forskjellen 2-3 grader på tilluft med og uten elbatteriet. Endret 24. oktober 2021 av hjemmedude Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ProphetSe7en Skrevet 24. oktober 2021 Del Skrevet 24. oktober 2021 Har lest at en skal sette den til 2 grader under ønsket innetemperatur. Husker ikke hvor jeg så det, men mener jeg har lest det flere steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 24. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2021 Det kan nok ha en logisk forklaring - satser på noen her på forumet vil lære oss litt om inneklima 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 15. november 2021 Del Skrevet 15. november 2021 Kald luft faller ned, varm luft stiger. For at luften skal ha god utskiftning kan man dra nytte av dette ved å la tilluften være noe kaldere enn luften i rommet. Da vil den falle ned og gammel luft stige. En kan gjerne si at det da blir kaldere, men det blir også friskere. Jeg bruker ikke varmeelementet i ventilasjonen i det hele tatt, det blir for dumt når man ellers har varmepumpe. Men jeg montert vannbårent batteri på tilluft til stuen, ikke koblet til enda men tanken er å kunne ha varmer luft inn der uten at det går varm luft til soverom. Forøvrig blir det montert tilsvarende kjølebatteri på flere rom men det er en annen historie! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 16. november 2021 Forfatter Del Skrevet 16. november 2021 Jeg klarer ikke varme soverom i underetasje med varmepumpe i 2. etg, men med balansert ventilasjon og varmebatteriet aktivt er rommene varme uten spesielt mye varmekabler. Ikke kaldt nok til å sjekke i minusgrader enda. Om tilluft er for lav kjenner jeg den som en kald trekk, er ikke aktuelt med temperatur under 19-20gr på tilluft av den grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 31. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg noterer at forbruk i desember 2021 vs 2020 var 25% høyere. Den største forskjellen er balansert ventilasjon og bruk av varmebatteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 5 hours ago, hjemmedude said: Jeg noterer at forbruk i desember 2021 vs 2020 var 25% høyere. Den største forskjellen er balansert ventilasjon og bruk av varmebatteriet. Jeg har deaktivert varmebatteriet og behovkjører ventilasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Hvor mye luft skiftes ut i ditt tilfelle? Du kjører ventilasjon basert på co2-nivå antakelig? Jeg har justert ned viftehastighetene med 10%, det fungerer veldig greit her med co2-nivå rundt 1000ppm på soverom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 1 hour ago, hjemmedude said: Hvor mye luft skiftes ut i ditt tilfelle? Du kjører ventilasjon basert på co2-nivå antakelig? Jeg har justert ned viftehastighetene med 10%, det fungerer veldig greit her med co2-nivå rundt 1000ppm på soverom. Både co2, fuktighet og temperatur overvåkes og jeg ventilerer med spjeld i hvert rom. Ventilasjon følger på om trykket faller. Når rommet ikke er i bruk går det 3m3 i timen og det ventileres typisk 15m3 på soverom om natten. Har jeg besøk kan det komme opp i 450m3 i stuen alene. Du må nesten vurdere selv hvor mye du skal ventilere og hvor mye trekk du "tåler". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Skjønner, du har et litt mer avansert anlegg enn meg 😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Poenget var at jeg klarer meg uten varmeelementet, prøv å slå det av og se om det blir noe nedsatt komfort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Det blir en Kald trekk og ca 15-16 grader luft inn. Er nok mulig å stille ned viftene enda mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 1 minute ago, hjemmedude said: Det blir en Kald trekk og ca 15-16 grader luft inn. Er nok mulig å stille ned viftene enda mer Har du vurdert å bytte ventiler slik at du får retningstyrt tilluften? Jeg bruker Airy ventilene til Lindab, der er det en plate under (som males i fargen til taket) og ett innlegg i gummi som bestemmer retningen luften skal sendes. Da sender luften inn langs taket i valgfri retning i stedet for å styres rett ned. Da "dusjes" hele rommet med frisk luft istedet for en enkel plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjemmedude Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 https://www.megaflis.no/varme--klima/ventilasjon/ventiler/flexit-tilluftsventil-o100-sort-plast-ean Har slike i dag. 125mm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Join Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 bergen77 skrev (På 1.2.2022 den 12.24): Både co2, fuktighet og temperatur overvåkes og jeg ventilerer med ...spjeld i hvert rom... Hei! Hvilke spjeld kjører du? Treng 4stk styrte Ø160mm spjeld til garasjen, treng tips. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 https://www.micromatic.no/kategori/produkter/hvac/luftfordelingsutstyr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrE Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Problemet er at det så vanskelig for ordinære folk å få tak i VAV-spjeld.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Join Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 MrE skrev (42 minutter siden): Problemet er at det så vanskelig for ordinære folk å få tak i VAV-spjeld.. Dei her fann eg på nett no, som er kun åpne/lukke, med mekanisk justerbar stopp, for bypass i stengt posisjon. https://www.computersalg.no/i/3338814/lindab-motorspjæld-dtbu160-230v-med-on-off-motor-type-lm-230a-f Om eg nytter 24V kan eg styre desse med smarthuset. Eg tenkte bruke enten/eller logikk, så treng kanskje ikkje full luftmengderegulering.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrE Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Min plan var å regulere luftmengde etter CO2 når de var i bruk, og gå ned til minimum luftmengde på rom som ikke var i bruk. Da skulle jeg helst hatt VAV-spjeld (variable air volume).. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Join Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) MrE skrev (41 minutter siden): Min plan var å regulere luftmengde etter CO2 når de var i bruk, og gå ned til minimum luftmengde på rom som ikke var i bruk. Da skulle jeg helst hatt VAV-spjeld (variable air volume).. Dei hadde dette også: https://www.computersalg.no/i/6169236/air2trust-vav-spjæld-rvpc125-mfb-for-analog-styring-0-10-0-2-10v-uden-bus-med-belimo-mf-aktuator-og-ovalt-spjældblad-for-60 0-10V styresignal, trur eg har sett en z-wave enhet med 0-10V? Endret 4. februar 2022 av Join Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 On 04/02/2022 at 10:13, MrE said: Min plan var å regulere luftmengde etter CO2 når de var i bruk, og gå ned til minimum luftmengde på rom som ikke var i bruk. Da skulle jeg helst hatt VAV-spjeld (variable air volume).. Sånn har jeg det på alle rom, bruker i tillegg fuktighet og temperatur for å styre de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.