Piero Skrevet 22. oktober 2021 Skrevet 22. oktober 2021 Hei, håper noen kan hjelpe meg med denne feilmeldingen. Har googlet meg opp og ned og forstår at det er feil på kommunikasjonen mellom devicen og Homey, men finner ikke selve løsningen. I korte trekk: jeg installerte 3 stk EcoDim Smart Vridimmer Z-Wave Pro for et par uker siden. Hver og en tok cirka 5 min å inkludere og sette opp – alt fungerte som forventet. Men få dager senere mistet jeg kontakten via Homey-appen. Prøver jeg å slå på/av en dimmer får jeg feilmeldingen «Transmit complete no ack» etter cirka 5 sek. Jeg har prøvd å ekskludere og inkludere på nytt, dvs. ved å ha Homey 10 cm fra dimmern. Først fungerer det, men etter cirka 2-3 min mister jeg igjen kontakten. Homey står nå 3 meter fra disse 3 dimmers så jeg kan ikke forstå hvorfor det feiler. Er det noen som kan fortelle meg hva jeg må gjøre? Siter
Piero Skrevet 25. oktober 2021 Forfatter Skrevet 25. oktober 2021 Ingen som har noen tanker om problemet her? Bortsett fra at jeg nå opplever denne feilen må jeg ellers melde at jeg er svært fonøyd med den fysiske dimmeren. Den har god respons, er behagelig å skru av/på, og har ikke noe flimmer eller lavfrekvent lyd. Enten kjøper jeg flere eller så returnerer jeg de 6 jeg kjøpt hittil. 🤣 Siter
Piero Skrevet 25. oktober 2021 Forfatter Skrevet 25. oktober 2021 Takk for tips GAS. Ja jeg sendte en mail til selskapet i Nederland for et par dager siden. Ivrig som jeg er, ringte jeg de i dag. Skal visst nok bli oppringt ila uken. Jeg kan dele resultatet her så fort jeg er blitt klokere. Siter
Haggis Skrevet 7. november 2021 Skrevet 7. november 2021 Hei, Har du kommet noe videre med denne saken? Jeg installerte en rekke av samme type dimmer for et par uker siden, og har hatt betydelige stabilitetsproblemer. Jeg fikk noe bedret oppførsel etter oppgradering fra firmware 1.10 til 1.13 på dimmerne (fikk denne tilsendt på mail fra produsenten), men likevel har jeg opplevd at dimmere etter timer til dager slutter å reagere på kommandoer. Har også opplevd en dimmer som hver gang den fikk en kommando (f.eks. dim til 50%) gjorde noe helt tilfeldig annet (f.eks. dim til 7% eller skru av). Problemene med hver enkelt dimmer løser seg alltid ved å kutte sikringen et par sekunder, men det er åpenbart ikke en holdbar løsning. Tenker det kanskje kan være samme rotårsak her. Merk at jeg bruker Homeseer, ikke Homey, men hvis det er feil med selve dimmerne vil jo de oppføre seg dårlig uansett hvilken smarthussentral du bruker. Siter
Piero Skrevet 8. november 2021 Forfatter Skrevet 8. november 2021 Hei @Haggis, Siden sist har jeg funnet ut at jeg kan gå inn på https://tools.developer.homey.app/tools/zwave for å sjekke hvordan mine noder er satt opp og om noe feiler. Der kunne jeg se at EcoDim hadde høy "Tx Error" i tillegg til at to andre noder (Heatit Z-TRM3) var uten forbindelse. Dette hadde jeg ikke registrert før. Ut fra datoen oppstod det høyst sannsynlig når jeg installerte EcoDim for første gang. Løsningen for meg var å installere alle Z-Wave devicer på nytt en etter en. Etter det har jeg ikke opplevd noen feilmeldinger på 2 uker - frem til i går kveld. Da opplevde jeg for første gang at jeg ikke fikk skrudd på et av mine 6 EcoDim. Heller ikke den fysiske knappen fungerte på det tidspunktet(!) Jeg sjekket nodene og der så alt riktig ut, så jeg vet ikke hvorfor jeg mistet forbindelsen på kun en av de. Kanskje er EcoDim litt ustabile i utgangspunkt. Jeg er blitt enig med ELdirekte at jeg gir de en sjanse til, men hvis det oppstår nye feil kommer jeg å returnere de på reklamasjon. Mitt tips til deg er å sjekke om Homeseer kan vise tilsvarende oversikt over alle Z-Wave-noder. Løsningen kan kanskje være å ta i bruk en repeater. Del gjerne din erfaring her hvis du finner ut av det. Siter
Moskus Skrevet 8. november 2021 Skrevet 8. november 2021 Tror jeg holder med langt unna EcoDim hvis de krever at jeg må legge alle noder til på nytt i et nettverk... Det kan ikke være løsningen. @Haggis, hvis du har HS Pro følger det med et godt Z-wave diagnostiseringsprogram. Hvis ikke, kan det være verdt å sjekke denne (når jeg tenker meg om så begynn der uansett): Siter
loialspurs Skrevet 11. november 2021 Skrevet 11. november 2021 Jeg har hatt samme problemet med min Homey Pro. Løste seg ved å koble den fra strømmen i noen minutter og så koble den opp igjen, altså selve Homey’n. Riktignok med Heatit dimmere da, men verdt et forsøk! Siter
Piero Skrevet 12. november 2021 Forfatter Skrevet 12. november 2021 Etter at jeg brukt maange timer på mine 6 stk EcoDim Smart Vridimmer Z-Wave Pro siste måneden, har jeg herved landet på å returnere de. Jeg kan ikke si jeg er sikker på hvor feilen ligger, men det er det samme når jeg opplever at jeg noen dager ikke får kontakt med enkelte dimmere. Opplever i tillegg at en taklampe med tre spotlights kun lyser på to . Her ble jeg så frustrert at jeg først kjøpe nye pærer, og til slutt en ny taklampe. Konklusjon - akkurat der vil jeg tro at feilen skyldes EcoDim. Nå skal jeg heller gå for et annet merke - og på ZigBee, men det finner jeg sikkert ut av i en annen tråd. 🙂 Takk for hjelpen dere! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.