Populært innlegg Actibus Skrevet 30. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 30. desember 2016 (endret) Handleliste over alle de nødvendige dingsene ligger i bunnen. Har såvidt nevnt dette prosjektet her før, men nå er det stort sett klart, venter bare på at snekkeren (jeg) skal bli ferdig med det siste rommet i kjelleren. I utgangspunktet ville jeg ha termostatene til varmekablene i det nye tilbygget koblet opp mot Homeseer, så jeg kikket på HeatIt og den andre som viste seg å være samme under annet navn.. Men de manglet f.eks rapportering av strømbruk, noe som jeg syntes er litt artig, spesielt på slike ting som jo bruker litt strøm, leste også at det var litt tull med rapportering av om kablene faktisk lå innkoblet eller ei, og div annet grums.. Litt kjipt når de koster såpass som de gjør.. Så siden jeg liker å pusle med elektronikk, utdannet serviceelektroniker, så tenkte jeg raskt at dette må jeg da kunne få laget til selv med hjelp av en arduino og div. følere og reler. Men jeg ville ikke ta sjansen på å styre kablene direkte med disse kina relene man stort sett får til Arduino, selv om det sikkert kunne gått fint, også er det vel tvilsomt om elektrikeren hadde vært veldig villig til å gå god for det. Og jeg ville jo ha måling av strømforbruket også, det kunne man jo regnet ut siden med å vite effekten på kablen og hvor lenge den ligger inne, men siden det allerede er innebygget effektmåling i flere z-wave piller så valgte jeg å bruke en slik for å styre kabelen direkte. Arduinoen styrer z-wave pillen med et rele som er koblet inn på bryterinngangen til z-wave pillen, valgte Aeotec sin da den ikke trenger 230v inn som f.eks Fibaro. Arduinoen leser gulvtemperatur fra en DS18B20 vanntett føler som ligger i rør nedstøpt i gulvet, siden jeg har tregulv brukes denne som en begrensningsføler slik at gulvtemperaturen ikke skal overstige 27 grader. En DHT11 brukes for å lese av romtemperatur og fuktighet, og det er romtemperaturen den bruker for å avgjøre om kablene skal aktiveres eller ikke, også basert på en minste temperatur i gulvet. Så selv om romtemperaturen er nådd, så skal ikke gulvet bli kaldere enn 15 grader (tror jeg den ble satt til), da aktiveres kablene uansett. Underveis i prosjektet dukket det opp flere ting jeg fant ut jeg kunne bruke denne Arduinoen til, den har jo masse ledige innganger igjen... Så den styrer nå også en varmekabel til i naborommet med eget termostat og følere, den skal kobles til 3 bevegelsessensorer for å styre lys, den skal få LUX sensor i hvert rom for å bruke sammen med bevegelsessensorene for å avgjøre om lyset skal på eller ikke, og innen jeg blir ferdig sikkert enda flere ting For å koble denne mot Homeseer bruker jeg et ethernet shield og legger kabel i veggen til denne, strøm får den fra en dobbelt usb uttak som blir montert ved siden av sengen for lading av telefon (jada, ikke lurt å lade om natta, men hvem gjør vel ikke det..). Her kobler jeg meg internt på 5v , så det blir ingen synlig kabel fra uttaket og frem til Arduinoen. Koden er testet på arbeidsbenken, men ikke i real life ennå, så antagelig vil det bli gjort noen endringer når jeg har fått testet det ut over en periode. Pinout og slikt står i koden for de som er interessert, har prøvd å kommentere også, men er en herlig blanding av engelsk og norsk. Og siden det stadig har kommet nye ting til, så er vel koden en smule rotete Har lastet opp en video, dessverre så flimrer skjermen endel, ikke synlig annet enn på film https://www.youtube.com/embed/UTlwKZqjVvA Kommer selvfølgelig med en oppdatering eller 3 når jeg til slutt får det her opp å gå på nyåret en gang Sitat Handleliste termostat Arduino Mega 2560 DS18B20 waterproof 2m (kunne fint hatt den litt lenger) DHT11 temp/fukt føler 1,5" OLED skjerm (https://www.aliexpress.com/item/1-5-inch-Colorful-OLED-Module-SSD1331-128x128-Resolution-for-51-STM32-Arduino/32721463778.html?spm=2114.13010608.0.0.ll7PIt) 3 stk Touch følsomme knapper (5 i pk) (http://www.ebay.com/itm/5Pcs-2-5-5-5V-TTP223-Module-Capacitive-Touch-Switch-Button-Self-Lock-Key-/361805963901?hash=item543d50e27d:g:p8QAAOSwcUBYFGzV) 3 og 8 pins JST kontaker, han og hun for å lett kunne koble skjermen og elektronikken inni termostathuset fra arduino og gulvføler/romføler etc 3d printet termostathus (vedlagt fil for 3d print), jeg brukte Shapeways white polished på min print nr 2, ble noe bedre enn kun white. Arduino relay, brukte det jeg hadde liggende, low trigger relay Aeotec on-off z-wave pille, har de f.eks på Tronika og Clas Ohson, jeg kjøpte på sistnevnte for de har gratis frakt til nærmeste butikk hvis du ringer og bestiller på kundeservice (og sikkert i butikken også) Arduino plugin til Homeseer for å sende og motta informasjon I tillegg har jeg jo koblet til litt andre ting HC-SR501 bevegelsessensor TSL2561 lux måler Total kostnad for 1 termostat inkl arduino, 3d print og alt annet ca 1100,- De dyreste enkelttingene er 3d printen på 210 inkl frakt (155 for printen og 55 for frakt), arduino mega inkl ethernet (hadde liggende fra før, men er vel ca 200-250,- for begge deler på ebay) og selvfølgelig z-wave pillen på 450,- og skjermen ca 160,-. Følere og annet koster ofte rundt 1$ Også henter jeg jo strøm fra et slikt innebygget usb uttak, men det skulle jeg ha uansett, men det alene koster jo 600,- fra Elko eller rundt 100(!) fra Biltema. Forklaring til bilde: Termostat er selve arduinoen, så den vil være felles for alt som er koblet til den Fuktighet er fra DHT11 føleren, og måler fuktighet i rommet Gulvføler er fra DS18B20 Informasjon viser statuser basert på evt. feilkoder lagt inn i kodingen, f.eks så vil den vise hvis kabelen er slått av pga oppnådd max temp i gulvet, eller slått av pga oppnådd romtemperatur, eller hvis temperaturene er utenfor angitt område (over 50 under 0) mm. Romføler er romtemperatur fra DHT11 Set_point fra termostat er hvis noen endrer temperatur på den fysiske termostaten så vises det her, og trigger en event som setter Ønsket temperatur til samme verdi. Varmekabel indikerer bare om kabelen er aktiv eller ikke Ønsket temperatur, her kan du endre ønsket temperatur ifra Homeseer. Bilde er tatt fra før jeg la til Lux og bevegelsessensorer, men de vil jo da også vises i samme gruppe, og styre sine enheter/events. termostat_justert.stl Termostat.ino Endret 30. desember 2016 av Actibus 10 Siter
Actibus Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Skrevet 30. desember 2016 På videoen ser funksjonaliteten i praksis, man trenger knapt å være borti dekselet for at den reagerer. Man kan justere temp ned til 15g og opptil 32g, man kan slå den av ved å holde power trykket inn noen sekunder, da slås varmekablene av, og starter ikke igjen før du slår den på (eller ved en evt reset av Arduinoen) Oppdages det temperaturer utenfor angitt måleområde slås også kablene av, det vil stå FEIL med store røde bokstaver på displayet, det vil sendes en beskjed til Homeseer og hva som har utløst feilmeldingen, samt at en pushvarsel sendes meg på telefonen via Pushover. Siden det er OLED skjerm er den utsatt for innbrenning slik plasma var, og denne vil jo vise stort sett likt bilde konstant, derfor slås skjermen av etter xx sekunder uten aktivitet/knappetrykk (tror det ble 30 sek). Trykk på hvilken som helst knapp vil vekke den opp igjen. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.