Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kinoen har jeg per i dag et gammelt X-Comfort-system som styrer lysene. Her har jeg satt opp slik at jeg kan "dimme en lyskilde fra X% til Y% i løpet av Z sekunder". Tror jeg da. Det er vel 8 år siden jeg satte det opp.

Det jeg lurer på er om det er noe tilsvarende mulighet med Z-wave? Eller må jeg lage en LUA-scene der jeg peprer enheten med nye settinger over en periode? Det virker klønete å måtte gjøre det med den siste metoden, men det er kanskje ingen annen mulighet?

Skrevet

HomeSeer har denne muligheten, og jeg er rimelig sikker (sånn 98%) at Fibaro Home Center også har det, nettopp fordi det er Fibaro som har laget dimmerne jeg bruker. ;)

Jeg kan imidlertid ikke fortelle deg hvordan det er mulig med Home Center...

Skrevet

De fleste dimmere har mulighet for å sette "transition" time men de z-wave dimmerene jeg har (Qubino og Fibaro) dimmer da i synlige steg, Ikea og Philips HUE zigbee enheter har en myyyyyye bedre dimming over tid og transition time kan settes direkte i hver enkelt kommando. Jeg har en HUE LEDstripe  og bevegelssensor under sengen og ved bevegelse dimmer den opp til 60 (av 250) i løpet av 5 sekund: {"brightness":60,"transition":5}, etter et minutt dimmer den ned til 0 i løpet av 2 minutt: {"brightness":0,"transition":120}. Funker heeeelt supert.

Skrevet
13 minutes ago, SveinHa said:

Jeg har en HUE LEDstripe  og bevegelssensor under sengen og ved bevegelse dimmer den opp til 60 (av 250) i løpet av 5 sekund: {"brightness":60,"transition":5}, etter et minutt dimmer den ned til 0 i løpet av 2 minutt: {"brightness":0,"transition":120}. Funker heeeelt supert.

Ok, men det er altså ikke aktuelt for meg å bytte ut hele smarthus-opplegget mitt for dette.

Skrevet

Neida, det hadde jeg heller ikke forventet men om du likevel skal ha noe nytt så kan en jo tenke i de baner. Lenge siden jeg hadde Fibaro Home Center så vet ikke hvordan Zigbee integreres der men det er i alle fall greit å ha muligheten i bakhodet. Z-Wave modulen i HC2 var nå ikke særlig imponerende...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.