Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper det er noen her på forumet som har bedre innsikt enn meg i m-bus. 

Jeg prøver å koble meg til HAN-porten på min Kaifa MA304H3E. Det har vist seg vanskelig å finne god dokumentasjon på måleren annet enn et dokument fra NEK sine sider som ser ut til å være et resultat av en ansatt med høy egen-interesse og ikke et offentlig dokument.

Det står i dokumentet at måleren er en M-bus Master og at det kun skal tilkobles en slave på ledningen fra måleren. Tradisjonelt trodde jeg at målerene var slaver og gateway/adapter var master. Fra andre uoffisielle kilder har jeg lest at den fungerer etter et kvasi-prinsipp og ikke som standard M-bus Master. Har noen kommet lengre i å oppspore et dokument fra produsent/importør?

Setter stor pris på all assistanse.

• 3 uker senere...
Skrevet
On 04/11/2021 at 19:38, MikaelKS said:

Hei!

Håper det er noen her på forumet som har bedre innsikt enn meg i m-bus. 

Jeg prøver å koble meg til HAN-porten på min Kaifa MA304H3E. Det har vist seg vanskelig å finne god dokumentasjon på måleren annet enn et dokument fra NEK sine sider som ser ut til å være et resultat av en ansatt med høy egen-interesse og ikke et offentlig dokument.

Det står i dokumentet at måleren er en M-bus Master og at det kun skal tilkobles en slave på ledningen fra måleren. Tradisjonelt trodde jeg at målerene var slaver og gateway/adapter var master. Fra andre uoffisielle kilder har jeg lest at den fungerer etter et kvasi-prinsipp og ikke som standard M-bus Master. Har noen kommet lengre i å oppspore et dokument fra produsent/importør?

Setter stor pris på all assistanse.

Hei!

Du finner mye informasjon om blant annet det du spør om i denne 83-siders (!!) mega-tråden som ble startet i 2017:

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg har utviklet to design som det ble såpass interesse for at jeg i sommer startet opp nettbutikken amsleser.no for å organisere salget på en hensiktsmessig måte - og registrerte samtidig enkeltpersonforetak.

Jeg selger:

• Pow-K er et kort som kan erstatte originalkortet i en Kamstrup HAN-modul. Kan altså kun brukes på Kamstrup.
    Denne har jeg nå drøyt 50 brukere på, de fleste i Danmark (hvor det kun er Kamstrup-målere).
    Dette blir en elegant løsning for Kamstrup-målere, man slipper å ha en "dongle" hengende i sikringsskapet.
    Selges også som byggesett.
  • Pow-U er en "universal" HAN-port leser dvs kan brukes på alle tre målertypene som brukes i Norge.
    Det mest krevende her var å få til DC/DC converteren slik at man ikke trenger en egen strømforsyning; den trekker strøm fra HAN-porten.

Begge kortene er bygget rundt en ESP-8266 mikrokontroller med innebygget Wifi-modem.

Men vel så viktig som hardvaren/kortene er programvaren som kjører på mikrokontrolleren.

Mega-tråden jeg refererer ovenfor ble startet av @roarfred som dessverre gikk bort for et par år siden. Han gjorde det viktige innledende arbeidet og la grunnlaget for det som nå @gskjold har videreutviklet til AmsToMqttBridge . Dette er åpen kildekode, og @gskjold gjør en kjempejobb med å vedlikeholde og videreutvikle den. Den kan brukes med ulike hardvarekonfigurasjoner, og kan kjøres enten på ESP8266 eller ESP32. Det begynner å bli mange brukere på denne koden, og det gjør at det kommer gode tilbakemeldinger og innspill - som gjør at den blir bedre og bedre.

Dessuten (spoiler alert!) er det en ny versjon på gang med nye, interessante egenskaper som ikke finnes i dagens versjon.

Så dersom du velger å jobber videre med ditt eget kretsdesign anbefaler jeg denne firmwaren!

Dersom du i stedet vurderer "the easy way out" så er nettbutikken min et alternativ.

Jeg har i oktober og november klart å levere etter hvert som bestillinger kom inn, men er nå i ferd med å gå i "venteliste-modus" igjen for Pow-U. PCBer og komponenter er på vei med "slow boat from China". Komponenter er en kjempeutfordring; et par av komponentene jeg bruker har nå 53 uker (!!) leveringstid hos Mouser, så jeg har måttet finne kilder direkte i Kina. Prisene er også kokko-varierende for tiden. Jeg får dessuten et lite parti ferdigbygde Pow-U kort levert nærmere jul, så da blir det litt enklere.

Foreløpig har jeg et lite antall Pow-K liggende klare til levering, og håper å få inn nye komponenter raskt nok til at det ikke blir venteliste på den også.

Skrevet
Hårek skrev (På 5.11.2021 den 18.14):

Spiller det noen rolle? Det er enveis kommunikasjon, du skal bare ha en enhet som kan motta data.
Det finnes flere rimelige alternativ, f.eks TSS721 Module M-BUS To TTL

Om man ikke skal kjøpe hyllevare så spiller det en rolle.

slippern skrev (På 5.11.2021 den 18.32):

Kan anbefale deg en slik sak; https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

Om du vil ha noe billigere så vil en USB til MBUS fungere helt fint, feks https://www.ebay.com/itm/133197374474?hash=item1f032ea40a:g:zfcAAOSw9-ZdnaNO

Takk for gode forslag. Jeg skal integrere måleren i en proprietær løsning så jeg får dessverre ikke til å benytte ferdige komponenter.

Skrevet
36 minutes ago, MikaelKS said:

Jeg skal integrere måleren i en proprietær løsning så jeg får dessverre ikke til å benytte ferdige komponenter.

OK, skjønner - da blir det annerledes.

Du kan kanskje ha nytte av dette: https://github.com/ArnieO/SmartMeterDocumentation#national-technical-requirements

Det er som du sier i starten her en slags "kvasi-løsning". Der er ingen kommunikasjon inn til måleren, den pusher bare data med ulikt intervall (kravet var 2,5 sekunder, Kamstrup fikk dispensasjon til å gå ned til 10 sek intervall). Informasjonen om at det skal tilkobles èn slave går så vidt jeg har kunnet finne på tillatt strømtrekk fra HAN-porten (for slaver som trekker sin energi derfra). I standarden er det definert (tar det på hukommelsen nå) et maksimum strømtrekk per slave, som stemmer med den mest strømgjerrige av målerne som brukes i Norge (Kamstrup).

Mer informasjon finner du her: https://m-bus.com/documentation

Den vanlige løsningen for å interface med M-bus er å bruke TSS721. Men det er en komplett M-bus transceiver, og løser derved en mye mer kompleks oppgave enn å kun lese data som pushes. Den krever dessuten mange støttekomponenter som er komplekse å beregne (min vurdering). Jeg har derfor gått bort ifra den, og løser dette med en langt enklere kretsløsning. Ta kontakt på DM så kan vi eventuelt diskutere videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.