stigvi Skrevet 6. november 2021 Skrevet 6. november 2021 (endret) Dette er et eksempel på hvordan en kan bruke nordpool sensoren til å styre oppvarming av vann. Jeg har lenge nå hatt et system der jeg slår på strømmen til VVB kun i døgnets billigste timer. Dette har fungert fint, men det er jo alltid et men..... Her ser en at de billigste timene i dag er rett før midnatt. Men det er enda billigere natt til søndag og lurere å varme opp vannet da. Så da har jeg lagd en sensor som har det geniale navnet binary_sensor.billigere_etter_midnatt Den ser ut som dette: - binary_sensor: - unique_id: billigere_etter_midnatt name: billigere_etter_midnatt state: >- {% set l1=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_today')|selectattr('start', '>=', now().replace(hour=18,minute=0,second=0,microsecond=0))|sort(attribute='value') %} {% set l2=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')|selectattr('start', '<', (now()+timedelta(days=1)).replace(hour=6,minute=0,second=0,microsecond=0))|sort(attribute='value') %} {% set l3=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')|selectattr('start', '>=', (now()+timedelta(days=1)).replace(hour=6,minute=0,second=0,microsecond=0))|sort(attribute='value') %} {% if now().hour>=18 and l3|length>0 and l2|length>0 and l1|length>0 %} {{ float(l2[0].value)<float(l1[0].value) and float(l2[0].value)<float(l3[0].value)}} {% else %} false {% endif %} Den er true kun etter 18 og kun hvis laveste strømpris mellom 00:00 og 06:00 er lavere enn prisen mellom 18:00 og 00:00. I tillegg må prisen i neste døgn mellom 00:00 og 06:00 være lavere enn mellom 06:00 og 23:59. Hvis ikke denne siste betingelsen var med kunne jeg oppleve at det gikk mange dager til vannet ble varmet hvis trenden i strømprisen var jevnt synkende. Denne sensoren kan videre brukes i sensoren for billigste timer som feks slik som dette - unique_id: billigste_timer_1_3 name: billigste_timer_1_3 state: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {% set t = now() %} {{ states("binary_sensor.billigere_etter_midnatt")=="off" and ((t >= l[0].start and t <= l[0].end) or (t >= l[1].start and t <= l[1].end) or (t >= l[2].start and t <= l[2].end)) }} Resultatet er at jeg får fortsatt varmet vannet omtrent hvert døgn, men at oppvarmingen kan bli utsatt noen timer på natten hvis det er enda lavere priser i vente. Endret 6. november 2021 av stigvi 4 Siter
Kim123 Skrevet 12. november 2021 Skrevet 12. november 2021 Takk for du deler, fine tiltak en kan gjøre for å redusere kostnader. Pass på å ikke lag en grobunn for legionella Siter
Moskus Skrevet 15. november 2021 Skrevet 15. november 2021 On 12/11/2021 at 09:58, Kim123 said: Pass på å ikke lag en grobunn for legionella Så lenge du varmer opp over 70 grader en gang i uka så går det nok bra. Varmer du opp vannet hver dag, så er det ikke et problem. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.