havnegata Skrevet 4. desember 2021 Skrevet 4. desember 2021 Hvilket kort bruker dere for Tibber Custom integrasjonen av @daniel.h.iversen i Lovelace? Siter
havnegata Skrevet 7. desember 2021 Forfatter Skrevet 7. desember 2021 Jeg bruker Picture Entity eller Picture Glance og da får jeg den kjedelige grå stripa nederst, og dermed lurer jeg på om noen har et bedre forslag? Siter
havnegata Skrevet 7. desember 2021 Forfatter Skrevet 7. desember 2021 Det er jo perfekt! Hvilket kort er det? Siter
stigvi Skrevet 7. desember 2021 Skrevet 7. desember 2021 Det er ikke helt det du etterspør. Prisene er nemlig i fra Nordpool integrasjonen fordi Tibber gir ikke ut prisene i Home Assistant på en måte som gjør de lett anvendelige. Kun via den grafikken som du har. Så det jeg har er Nordpool integrasjonen og apexcharts-card, begge installert via HACS. Konfig for kortet er her: - type: custom:apexcharts-card series: - entity: sensor.nordpool group_by: duration: 1h func: first name: Pris type: column curve: stepline extend_to_end: false float_precision: 4 stroke_width: 3 opacity: 0.2 color: rgb(255,111,0) - entity: sensor.nordpool name: Pris type: column curve: stepline extend_to_end: false float_precision: 4 stroke_width: 3 opacity: 0.2 color: rgb(2,93,136) data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((p) => { return [new Date(p.start), (new Date() > new Date(p.start)) ? null : p.value]; }); - entity: sensor.nordpool name: Pris type: column curve: stepline extend_to_end: false color: rgb(2,93,136) float_precision: 4 stroke_width: 3 opacity: 0.2 data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((p) => { return [new Date(p.start), p.value]; }); now: show: true graph_span: 2d span: start: day locale: nb apex_config: chart: height: 300px zoom: enabled: true toolbar: show: true tools: zoom: true zoomin: false zoomout: false pan: false reset: true legend: show: false dataLabels: enabled: false xaxis: type: datetime labels: datetimeFormatter: month: ddd day: ddd yaxis: tickAmount: 8 forceNiceScale: true min: 0 tooltip: fixed: enabled: true position: bottomLeft 5 Siter
Teknor Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Er denne fortsatt gyldig @stigvi? Har installert Apexcharts, men får en del feilmeldinger. Tips til løsning? Evt - er det mulig å kjøre .py scripts i HA OS? Trenger så vidt jeg skjønner å kjøre create_template.py for å få inn timesprisene. Endret 2. oktober 2022 av Teknor Siter
stigvi Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 Teknor skrev (38 minutter siden): Er denne fortsatt gyldig @stigvi? Har installert Apexcharts, men får en del feilmeldinger. Tips til løsning? Evt - er det mulig å kjøre .py scripts i HA OS? Trenger så vidt jeg skjønner å kjøre create_template.py for å få inn timesprisene. Apexchart har endret seg litt så helt gyldig er den ikke. I tillegg har jeg endret litt på utseende. Men her er det jeg har nå type: custom:apexcharts-card series: - entity: sensor.nordpool name: Pris type: area curve: stepline float_precision: 4 stroke_width: 1 opacity: 0.5 color: rgb(255,111,0) data_generator: > return entity.attributes.raw_today.map(p => [new Date(p.start), p.value]) .concat( entity.attributes.raw_tomorrow.map(p => [new Date(p.start), p.value])) now: show: true graph_span: 2d span: start: day locale: nb apex_config: chart: height: 300px zoom: enabled: true toolbar: show: true tools: zoom: true zoomin: false zoomout: false pan: false reset: true legend: show: false dataLabels: enabled: false xaxis: type: datetime labels: datetimeFormatter: month: ddd day: ddd yaxis: forceNiceScale: false min: 0 Du trenger ikke kjøre noe skript for å bruke denne 2 Siter
Teknor Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 Takk @stigvi Trenger jeg kjøre scriptet create_template.py for å få timespriser fra Nordpool? Sliter med å finne ut hvordan jeg kjører .py script i Home Assistant OS. Siter
stigvi Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Teknor skrev (1 time siden): Takk @stigvi Trenger jeg kjøre scriptet create_template.py for å få timespriser fra Nordpool? Sliter med å finne ut hvordan jeg kjører .py script i Home Assistant OS. Fra nordpool dokumentasjonen: "run the create_template script if you want one sensors for each hour." Jeg kan ikke si noe om du "trenger" det. Det dreier seg om hva du har lyst til eller ikke Endret 2. oktober 2022 av stigvi Siter
Gjest Teknor Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 Takk for hjelp. Fikk inn kortet nå. Mangler fortsatt entitet for hver time. Ønsker å bruke disse til å kalkulere gjennomsnittspris for døgnet og identifisere de timene som har pris under gjennomsnittet for døgnet. Siter
stigvi Skrevet 2. oktober 2022 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Gjest Teknor skrev (14 minutter siden): Takk for hjelp. Fikk inn kortet nå. Mangler fortsatt entitet for hver time. Ønsker å bruke disse til å kalkulere gjennomsnittspris for døgnet og identifisere de timene som har pris under gjennomsnittet for døgnet. Prisene finnes som attributter. Der finnes også snittpriser. Endret 2. oktober 2022 av stigvi 1 Siter
Gjest ken Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Hei stigvi! Tusen takk for deling av kode, fikk det meste til å virke nå! Eneste er at jeg får N/A øverst på pris nå pr kWh. Noen ide på hva det kan være? Når jeg trykker meg inn på grafen kommer timeprisen opp, så det virker jo som at sensoren virker som den skal? Siter
stigvi Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Gjest ken skrev (2 minutter siden): Hei stigvi! Tusen takk for deling av kode, fikk det meste til å virke nå! Eneste er at jeg får N/A øverst på pris nå pr kWh. Noen ide på hva det kan være? Når jeg trykker meg inn på grafen kommer timeprisen opp, så det virker jo som at sensoren virker som den skal? Usikker på hva du mener. Kan du legge ut et bilde av det? Siter
Teknor Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 stigvi skrev (På 2.10.2022 den 21.26): Prisene finnes som attributter. Der finnes også snittpriser. Fungerer perfekt nå. Takk. Skal få kalkulert standardavviket for døgnet også som et mål på variasjonen. Siter
stigvi Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Gjest ken skrev (14 minutter siden): Vet ikke. Hvordan har du konfigurert dette? Siter
Gjest ken Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Ser jeg har surret litt med kode her. Har klart å inkludere dette øverst i din kode: header: show: true title: Nordpool OSLO show_states: true colorize_states: true Kan jo egentlig bare fjerne det, men det hadde jo igrunn vært ganske nice å ha med prisen akkurat nå øverst. Litt usikker på hvilken verdi "states" har, men den har i alle fall riktig format (NOK/kWh). Mulig verdien er den siste i diagrammet, som akkurat nå er "null" (før priser for morgendagen har kommet). Siter
stigvi Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 (endret) Gjest ken skrev (30 minutter siden): Ser jeg har surret litt med kode her. Har klart å inkludere dette øverst i din kode: header: show: true title: Nordpool OSLO show_states: true colorize_states: true Kan jo egentlig bare fjerne det, men det hadde jo igrunn vært ganske nice å ha med prisen akkurat nå øverst. Litt usikker på hvilken verdi "states" har, men den har i alle fall riktig format (NOK/kWh). Mulig verdien er den siste i diagrammet, som akkurat nå er "null" (før priser for morgendagen har kommet). Ja, den er siste verdi i kurven. Vet ikke helt hvordan en skal få dette til å virke, men det er kanskje en løsning på det. Legg inn show: in_header: before_now series: - entity: sensor.nordpool show: in_header: before_now Endret 5. oktober 2022 av stigvi Siter
Gjest ken Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Ok, den er grei. Tusen takk for svar uansett 🙂 Klarte forresten å endre så den viser 24t klokke og ikke am/pm. Synes det er lettere å lese. Prøver også å kvitte meg med de to bokstavene (To = Torsdag) som gjemmer seg bak tiden av og til, men skjønner ikke helt hvordan datetimeFormatter: som du bruker virker. Har forsøkt å finne litt dokumentasjon på det, men har ikke funnet noe om det i apexcharts eller noe annet sted. datetimeFormatter: month: ddd day: ddd Tar jeg bort en d i day, viser den to siffer i dato for torsdag, tar jeg bort en til viser den kun et siffer i dato for torsdag. Tar jeg bort alle feiler hele koden. Vet du hvordan man kan formatere bort dagen helt så det kun står klokkeslett? Siter
stigvi Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Gjest ken skrev (5 minutter siden): Ok, den er grei. Tusen takk for svar uansett 🙂 Klarte forresten å endre så den viser 24t klokke og ikke am/pm. Synes det er lettere å lese. Prøver også å kvitte meg med de to bokstavene (To = Torsdag) som gjemmer seg bak tiden av og til, men skjønner ikke helt hvordan datetimeFormatter: som du bruker virker. Har forsøkt å finne litt dokumentasjon på det, men har ikke funnet noe om det i apexcharts eller noe annet sted. datetimeFormatter: month: ddd day: ddd Tar jeg bort en d i day, viser den to siffer i dato for torsdag, tar jeg bort en til viser den kun et siffer i dato for torsdag. Tar jeg bort alle feiler hele koden. Vet du hvordan man kan formatere bort dagen helt så det kun står klokkeslett? Tror dette er styrt en god del av din nettleser. Du må velge riktig region og format der. PS. Du så at jeg endret svaret mitt ovenfor ang pris i tittel? Siter
Gjest ken Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Det la jeg ikke merke til, så flott at du sa i fra! Nå virker alt som jeg ønsker, tusen takk for hjelpen 🙂 Siter
torhaala Skrevet 5. oktober 2022 Skrevet 5. oktober 2022 Alternativt kan du kanskje bruke card-mod til å fjerne den grå stripa på det originale lovelace kortet? Siter
Gjest ken Skrevet 6. oktober 2022 Skrevet 6. oktober 2022 Hei igjen! En ting jeg la merke til etter midnatt, var at verdiene for i morgen ikke var der og grafen ble fylt ut med siste verdi for i dag. Regner med dette retter seg når morgendagens priser kommer inn, men er det mulig, hver gang ved midnatt, og fylle ut morgendagens priser med 0 frem til de faktiske prisene dukker opp midt på dagen? Siter
stigvi Skrevet 6. oktober 2022 Skrevet 6. oktober 2022 (endret) Faktisk endret jeg litt på dette hos meg selv i morrest. Det er ikke testet 100%, må se hva som skjer i ettermiddag når prisene kommer. data_generator: > let p = entity.attributes.raw_today.map(p => [new Date(p.start),p.value]); if(entity.attributes.raw_tomorrow != null && entity.attributes.raw_tomorrow.length > 0 && entity.attributes.raw_tomorrow[0].value != null) { p = p.concat( entity.attributes.raw_tomorrow.map(p => [new Date(p.start), p.value])); } return p; Edit: En må legge inn extend_to: now også extend_to: now data_generator: > let p = entity.attributes.raw_today.map(p => [new Date(p.start),p.value]); if(entity.attributes.raw_tomorrow != null && entity.attributes.raw_tomorrow.length > 0 && entity.attributes.raw_tomorrow[0].value != null) { p = p.concat( entity.attributes.raw_tomorrow.map(p => [new Date(p.start), p.value])); } return p; Endret 6. oktober 2022 av stigvi Siter
Gjest ken Skrevet 6. oktober 2022 Skrevet 6. oktober 2022 Se det ja. Takk! La det inn jeg også, så får vi se når prisene kommer inn og eventuelt etter midnatt. BTW, jeg har også lagt inn color_threshold så man lett kan se når det er billig og dyrt. Hva som er billig og hva som er dyrt er subjektivt, men 🙂 color_threshold: - value: 0 color: green - value: 1.5 color: orange - value: 3 color: red Siter
Anbefalte innlegg