hjemmedude Skrevet 9. juni 2023 Forfatter Skrevet 9. juni 2023 RVM skrev (42 minutter siden): Hvis det fortsatt er en POW-U fra AMS-leser du har, ville jeg sjekket om den rebooter i blant (f.eks. pga lav spenning). Da resettes timesforbruket på 0 kWh igjen, dvs. at den rapporterer feil forbruk. Jeg opplevde det med min, og måtte massere måledataene litt før jeg flyttet den innendørs til bedre WiFi-dekning. Ja det stemmer, har koblet den til strømuttak så oppetiden er veldig bra. Takk for tips likevel 😊 Siter
hjemmedude Skrevet 13. juni 2023 Forfatter Skrevet 13. juni 2023 Har merket at HA i 10-20 sekunder kan være ikke responsivt. Endret litt på VM cpu/ram for testing. ams leser rapporterer ca 1,1 kwh mer forbruk enn HA (ila døgnets første 8 timer). Usikker på om HA energy tar med kwh brukt i det siste aktuelle klokkeslettet (altså nå-tid) Siter
thoralex Skrevet 13. juni 2023 Skrevet 13. juni 2023 (endret) Hvilken sensor bruker du for energidashbordet? De forskjellige sensorene kan gi litt forskjellig resultat og håndterer feil forskjellig, så det kan lønne seg å sammenligne dem og se hva som passer best. Houruse/dayuse/monthuse gir mye bedre resultater hos meg, stort sett innenfor 0,02kwt fra nettselskapet sine tall mens accumulated active import lett roter det til om det skjer noe og kan ha store avvik. Endret 13. juni 2023 av thoralex Siter
hjemmedude Skrevet 13. juni 2023 Forfatter Skrevet 13. juni 2023 Tror jeg bruker dette (data fra mqtt sensor inn til sensor.bkk_effekt) - platform: integration source: sensor.bkk_effekt name: Integrert effekt unit_prefix: k round: 2 utility_meter: forbruk_denne_timen: source: sensor.integrert_effekt cycle: hourly Siter
thoralex Skrevet 13. juni 2023 Skrevet 13. juni 2023 Ser ut som du "active import" fra amsleseren og lar home assistant regne ut. Se om du har en sensor som heter "sensor.(navn på din amsleser)_houruse" og se om den gir riktigere tall i dashbordet. Da får du tallene rett fra amsleseren, som gir litt mindre feilkilder. Siter
hjemmedude Skrevet 13. juni 2023 Forfatter Skrevet 13. juni 2023 Message 65 received on power/realtime/import/hour at 15:54: 1.586 Denne tenker du? 😊 Siter
thoralex Skrevet 13. juni 2023 Skrevet 13. juni 2023 Usikker, jeg ser bare på sensorene Home Assistant får: Siter
Kim123 Skrevet 13. juni 2023 Skrevet 13. juni 2023 Jeg bruker integration og utility_meter og det stemmer helt når jeg sjekker timetoppene. Kan det være at effekt sensoren ikke er nøyaktig nok med kun 2 desimaler? Siter
hjemmedude Skrevet 13. juni 2023 Forfatter Skrevet 13. juni 2023 Har ikke samme mqtt oppsett som deg, er det via mqtt integrasjonen du har lagt til amsleseren? Siter
thoralex Skrevet 13. juni 2023 Skrevet 13. juni 2023 Jeg visste ikke at det var flere måter å gjøre det på... Bare satte opp Pow-u og mqtt så fikset home assistant resten. Siter
hjemmedude Skrevet 13. juni 2023 Forfatter Skrevet 13. juni 2023 thoralex skrev (42 minutter siden): Jeg visste ikke at det var flere måter å gjøre det på... Bare satte opp Pow-u og mqtt så fikset home assistant resten. Et nytt valg om Home assistant i ams-leser-oppsettet, da gikk det glatt inn. Den opprinnelige løsningen med integration på forbruk pr nå (W) vil ikke funke så bra med forbruk denne timen (kwh). Så er nok tilbake til pr nå (W) inntil videre Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.