GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰
  • 0

Nybegynner med Home Assistant - hva trenger jeg av hardware?

SpÞrsmÄl

Skrevet

Hei.

Har tenkt Ä prÞve meg litt med hjemmeautomasjon, jeg ogsÄ.

Har tanker om Ä gÄ for Home Assistant (fordi det er Äpent, konfigurerbart og gratis(?)).

I dag har jeg en Mill Socket og en Deltaco smartplugg, sÄ ganske lave krav til Ä starte med...

Hvis dette funker er planen i fremtiden Ä styre varme- og strÞmforbruk pÄ en smartere mÄte, herunder smart termostat pÄ gulvvarme, samt varmtvannsbereder og kanskje en lysbryter i ny og ne.

Hva trenger jeg av hardware? Tenkte Ä la dette kjÞre pÄ en Raspberry Pi. Trenger jeg en hub i tillegg? Hva med zigbee og z-wave? Kan man kjÞre ting over wi-fi istedenfor? Og det er vel begrenset med USB-porter pÄ RPI? Trenger jeg noe mer der? Og hva med display? KjÞres det gjennom en app pÄ mobilen, eller mÄ man ha et dispaly i tillegg?

Takker for innspill.

11 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Du kan kjÞre ting over wifi, med f.eks. Shelly. VÊr imidlertid obs pÄ at hvis du bygger ut (og det er ikke usannsynlig at du gjÞr det), sÄ kan det fort balle pÄ seg. Fint Ä satse pÄ Z-wave eller Zigbee eller begge deler fra begynnelsen av. :) 

• 0
Skrevet
Cronos skrev (PĂ„ 11.12.2021 den 18.43):

KjÞres det gjennom en app pÄ mobilen

Det finnes en veldig god app for bÄde android og ios

• 0
Skrevet

VÊr obs pÄ at det er tilnÊrmet umulig Ä oppdrive raspberry pi for tiden. Bestilte i oktober men har blitt forsinket, og estimert levering er februar.

• Sad 1
  • 0
Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Lite tilleggsspÞrsmÄl.

Si en velger en Raspberry pi, hvordan fÄr en da integrert ZigBee, Z-wave og Wi-Fi mot denne? Hva trenger en da i tillegg til en Raspberry?

Wifi integrerer du nÄr du kobler rpi/HA mot hjemmenettverket. Alt som da er koblet mot hjemmenettverket kan integreres sÄ lenge det stÞttes av HA.

For Ä koble til zigbee kan du bruke en conbee dongle, og for z-wave en z-stick. Disse kobles i usb portene pÄ rpi.

• 0
Skrevet
pawn skrev (11 minutter siden):

Wifi integrerer du nÄr du kobler rpi/HA mot hjemmenettverket. Alt som da er koblet mot hjemmenettverket kan integreres sÄ lenge det stÞttes av HA.

For Ä koble til zigbee kan du bruke en conbee dongle, og for z-wave en z-stick. Disse kobles i usb portene pÄ rpi.

Husk ogsÄ Ä kjÞpe en usb forlenger pÄ 1-1,5meter, spesielt om du skal bruke rpi4. Den lager noe ekstremt med radiostÞy som forstyrer trÄdlÞse signaler og skaper mye trÞbbel.

• 0
Skrevet
ProphetSe7en skrev (29 minutter siden):

Jeg har forÞvrig en NUC som ikke er i bruk som var planlagt HS. Men Þnsker Ä prÞve HA ogsÄ men den kan vel brukes til begge deler

Kan vel legge inn proxmox og installere begge som VM. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.