Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner med Home Assistant - hva trenger jeg av hardware?

Spørsmål

Skrevet

Hei.

Har tenkt å prøve meg litt med hjemmeautomasjon, jeg også.

Har tanker om å gå for Home Assistant (fordi det er åpent, konfigurerbart og gratis(?)).

I dag har jeg en Mill Socket og en Deltaco smartplugg, så ganske lave krav til å starte med...

Hvis dette funker er planen i fremtiden å styre varme- og strømforbruk på en smartere måte, herunder smart termostat på gulvvarme, samt varmtvannsbereder og kanskje en lysbryter i ny og ne.

Hva trenger jeg av hardware? Tenkte å la dette kjøre på en Raspberry Pi. Trenger jeg en hub i tillegg? Hva med zigbee og z-wave? Kan man kjøre ting over wi-fi istedenfor? Og det er vel begrenset med USB-porter på RPI? Trenger jeg noe mer der? Og hva med display? Kjøres det gjennom en app på mobilen, eller må man ha et dispaly i tillegg?

Takker for innspill.

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Du kan kjøre ting over wifi, med f.eks. Shelly. Vær imidlertid obs på at hvis du bygger ut (og det er ikke usannsynlig at du gjør det), så kan det fort balle på seg. Fint å satse på Z-wave eller Zigbee eller begge deler fra begynnelsen av. :) 

• 0
Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Lite tilleggsspørsmål.

Si en velger en Raspberry pi, hvordan får en da integrert ZigBee, Z-wave og Wi-Fi mot denne? Hva trenger en da i tillegg til en Raspberry?

Wifi integrerer du når du kobler rpi/HA mot hjemmenettverket. Alt som da er koblet mot hjemmenettverket kan integreres så lenge det støttes av HA.

For å koble til zigbee kan du bruke en conbee dongle, og for z-wave en z-stick. Disse kobles i usb portene på rpi.

• 0
Skrevet
pawn skrev (11 minutter siden):

Wifi integrerer du når du kobler rpi/HA mot hjemmenettverket. Alt som da er koblet mot hjemmenettverket kan integreres så lenge det støttes av HA.

For å koble til zigbee kan du bruke en conbee dongle, og for z-wave en z-stick. Disse kobles i usb portene på rpi.

Husk også å kjøpe en usb forlenger på 1-1,5meter, spesielt om du skal bruke rpi4. Den lager noe ekstremt med radiostøy som forstyrer trådløse signaler og skaper mye trøbbel.

• 0
Skrevet
ProphetSe7en skrev (29 minutter siden):

Jeg har forøvrig en NUC som ikke er i bruk som var planlagt HS. Men ønsker å prøve HA også men den kan vel brukes til begge deler

Kan vel legge inn proxmox og installere begge som VM. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.