antook Skrevet 20. desember 2021 Skrevet 20. desember 2021 (endret) Hei, Er det noen som har erfaringer med å integrere elkos smart tags sikringer med HomeAssistant, fortrinnsvis uten å gå gjennom Elko's skyløsning? Ut i fra dokumentasjonen på Elko's hub ser det ut som om systemet bruker zigbee for kommunikasjon, så er også interessert i om noen har fått RaspBee II til å fungere med disse sikringene. Endret 20. desember 2021 av antook Siter
Kim123 Skrevet 20. desember 2021 Skrevet 20. desember 2021 Kanskje det er en mulighet for å kommunisere med gatewayen da. Jeg spurte Elko om det var noen måte å kommunisere på med gatewayen utenom sky og fikk dette svaret fra kundeservice Sitat gatewayen kommuniserer direkte til en skyløsning med vår app. Ingen lokal API her. Ha en god dag videre! 1 Siter
Tverfyll Skrevet 21. desember 2021 Skrevet 21. desember 2021 Om du ser på Schneider PowerTag (Som er akkurat det samme, med annen logo), så har de en Modbus/TCP enhet som du kan lese data ut fra. Mulig du kan lese Elko sine tags rett inn i Schneider sitt system, da det tross alt er samme komponenter. 3 Siter
antook Skrevet 3. januar 2022 Forfatter Skrevet 3. januar 2022 On 20/12/2021 at 23:55, Kim123 said: Kanskje det er en mulighet for å kommunisere med gatewayen da. Jeg spurte Elko om det var noen måte å kommunisere på med gatewayen utenom sky og fikk dette svaret fra kundeservice Synd (om ikke overraskende) å høre at de kun støtter skyløsning, da utgår nok gatewayen deres for min del. Takk for info! On 21/12/2021 at 07:25, Tverfyll said: Om du ser på Schneider PowerTag (Som er akkurat det samme, med annen logo), så har de en Modbus/TCP enhet som du kan lese data ut fra. Mulig du kan lese Elko sine tags rett inn i Schneider sitt system, da det tross alt er samme komponenter. Interessant, men tror at hvis jeg først skal legge 5000,- på bordet for en off-the-shelf løsning, vil jeg være dønn sikker på at det fungerer. Jeg kan bedre tåle å stå i noen hundrelapper for RPI basert som kanskje ikke funker. Siter
Bjørn Mork Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Det er jo en viss framgang her, men ikke helt i boks ennå: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/7975 1 Siter
OlavT Skrevet 29. oktober 2023 Skrevet 29. oktober 2023 Hva slags enheter er disse PowerTag'ene? Er det Zigbee 3.0 enheter eller noe annet? Siter
thoralex Skrevet 29. oktober 2023 Skrevet 29. oktober 2023 3 hours ago, OlavT said: Hva slags enheter er disse PowerTag'ene? Er det Zigbee 3.0 enheter eller noe annet? Zigbee GreenPower. Siter
Terje1973 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Hei, Jeg er helt ny med Smart Home løsninger og har nettopp kjøpt en Homey Bridge + noen sensorer, bl.a. en Elko Smart tag (3-fas IT) Jeg får ikke kontakt mellom Smart tag'en og huben. Spm: 1. MÅ jeg benytte Elko HUB sammen med Elko Smart tag? 2. Vil en Homey Pro (med Zigbee 3.0.) kunne kommunisere med Elko Smart tag? 3. Finnes det andre, åpne løsninger jeg kan anvende sammen med min Homey HUB, for å lese effekt/strøm? På forhånd takk Mvh Terje Karlsen Siter
Bjørn Mork Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Se https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zigbee/01_zigbee_network.html#green-power-devices Du må ha en eller annen vanlig zigbee-enhet i nærheten som kan fungere som proxy. En IKEA pære f.eks. Siter
Terje1973 Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar (endret) On 01/01/2024 at 19:01, Bjørn Mork said: Se https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zigbee/01_zigbee_network.html#green-power-devices Du må ha en eller annen vanlig zigbee-enhet i nærheten som kan fungere som proxy. En IKEA pære f.eks. Aha, interessant. Så, f.eks. en Philips Hue eller IKEA lyspære kan monteres nærme (samme rom som) ELKO Smart Tag, og da "oversette" mellom Zigbee og Zigbee Green Power(?) Det burde la seg gjøre 🤔 Er det noen som har konkret erfaring med denne metoden? "Fanger" pæra opp Smart Tag'en automatisk? Mvh Terje Endret 3. januar av Terje1973 Siter
thoralex Skrevet 3. januar Skrevet 3. januar Ja, det går automatisk og fungerer veldig bra. Smart tag går i paringsmodus straks den får strøm og gikk rett inn i z2m her. Jeg har testet både ikea pære og philips plugg og begge fungerer bra. Bare vær obs på at zigbee sticken din også må støtte greenpower, jeg måtte bytte fra conbee ll til sonoff p for å få det til å fungere. Siter
TurboJens Skrevet 7. januar Skrevet 7. januar Fungerar Green Power med ZHA og gjennom proxy? Eg ser at det for ex. SkyConnect står at den ikkje støttar Green Power, men den gjere det kanskje gjennom proxy? Ein kollega har ein sånn smarttag som han gjerne skulle fått kontakt med, har diverse namron og philips hue enheter, der det er ei linje under manage zigbee device der det står GreenPowerProxy så antar det betyr støtte for det? HA - ZHA - SkyConnect Siter
oleola Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Vet noen hvem som egentlig produsere disse bak Schneider og Elko? Siter
haako Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) Jeg fikk ikke Elko Smart Tag til å koble opp via en Green Power proxy. Forsøkte med z2mqtt og med Phillips Hue 1600lm og to IKEA outlets (903.561.66). Forsøkte da med permit-join på kun en enhet for hvert forsøk. Alle kjørte nyeste OTA software. Løsningen ble til slutt å kjøpe en dedikert Sonoff Zigbee 3.0 USB Type E. Den måtte flashes med custom firmware for å kunne parre og lytte på Elko sin GreenPower. Med custom firmware vil den kun fungere for Elko SmartTag, men kan benyttes med flere samtidig. Mulig dette hadde fungert sømløst dersom jeg gikk for Sonoff Type P? Guide jeg brukte: https://github.com/jlama/powertagd Den lar deg sende data inn i influxDB, men jeg ønsket å få de inn via MQTT. Guide for MQTT: https://github.com/octera/energy-center/tree/a4d75631bbfb8f9ec24df1a429c5372c72df0839/powertag Konfigurasjon for MQTT topic slik at enheten dukker opp som en sensor: mqtt: sensor: - name: "Powertag Total Power Active" state_topic: "powertag/DIN UNIKE POWERTAG ID HER" value_template: "{{ value_json.total_power_active | float * -1 }}" unit_of_measurement: "W" Endret 31. mai av haako 1 Siter
Bjørn Mork Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Spennende! Takk for veldig nyttig info. Mulig jeg tar for lett på dette, men det ser da ut som om det er noe som burde la seg implementere i z2m. Jeg kikket på source for firmwaren du viser til, her: https://github.com/jlama/powertagd/blob/master/firmware/src.zip Der ser jeg // Special ACK frame for Schneider PowerTag GP devices. #define SCHNEIDER_POWERTAG_ACK_CMD 0xFE // with 1 byte (0x00) payload .. uint8_t cmd_id = pop_gp_tx_queue(&gpdAddr, payload, sizeof(payload)); if (cmd_id == 0) { // No entry in TX queue, use default ACK reply cmd_id = SCHNEIDER_POWERTAG_ACK_CMD; payload[0] = 1; // Size of payload payload[1] = 0; // Actual payload } som matcher omtrentlig det vi ser i "PowerTag Commissioning.pcapng" som er linket fra https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/7975 Der er det noen slike pakker etter diverse rapporter fra tagene: ZGP stub NWK header Data, GPD Src ID: 0xe20765e6 Frame Control Field: 0x8c, Frame Type: Data, NWK Frame Extension Data .... ..00 = Frame Type: Data (0x0) ..00 11.. = Protocol Version: 3 .0.. .... = Auto Commissioning: False 1... .... = NWK Frame Extension: True Extended NWK Frame Control Field: 0x98, Application ID: Unknown, Security Level: Encryption with full frame counter and full MIC, Direction: From ZGPP .... .000 = Application ID: Unknown (0x0) ...1 1... = Security Level: Encryption with full frame counter and full MIC (0x3) ..0. .... = Security Key: False .0.. .... = Rx After Tx: False 1... .... = Direction: From ZGPP (0x1) Src ID: Unknown (0xe20765e6) Security Frame Counter: 2337 Security MIC: 0x794680c5 Command Frame: Unknown Command Frame ZGPD Command ID: Unknown (0xfe) Data (1 byte) 0000 00 . Data: 00 [Length: 1] det burde vel være mulig å få til noe likt i zigbee-herdsman:dist/controller/greenPower.js tror jeg. Men det er rart om ingen har prøvd. Så det er kanskje vanskeligere enn jeg innbiller meg Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.