Hr Kotelett Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Hei, Hva bruker dere i sikringskapet for å lese av totalt strømforbruk? og hva er minus og fordeler med den dere bruker? z wave er vel kanskje ikke helt nødvendig mtp på at det bare skal leses av en verdi og sendes videre. Men er 433 MHz enhetene stabile nok? etc. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evelen Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Bruker NorthQ NQ-9202, fungerer veldig greit, men sluker strøm om den skal rapportere konstant, har derfor koblet strøm direkte inn der batteriene skal være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZF- Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Jeg benytter Qubino Smart Meter. Denne er koblet mellom strømmåleren og hovedsikringen. Rapporterer konstant (dvs. jeg har satt den til å rapportere når effektforbruket endrer seg med 5 prosent). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 The Owl CM119. Har fungert fint i mange år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, Moskus skrev: The Owl CM119. Har fungert fint i mange år. Amazon: Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock. Tesco: Sorry, there are currently no sellers for this product. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Benytter Wireless Puls Counter: http://foogadgets.tictail.com/product/wpc3 433, 1wire. Benytter en eldre utgave. Den har fungert "klokkerent" i flere år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) 11 timer siden, ZF- skrev: Jeg benytter Qubino Smart Meter. Denne er koblet mellom strømmåleren og hovedsikringen. Rapporterer konstant (dvs. jeg har satt den til å rapportere når effektforbruket endrer seg med 5 prosent). Den hadde vært perfekt, men ser ikke ut til å finnes for 3-fas(?) Endret 7. januar 2017 av arneolav Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrick Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 13 hours ago, Hr Kotelett said: Hei, Hva bruker dere i sikringskapet for å lese av totalt strømforbruk? og hva er minus og fordeler med den dere bruker? z wave er vel kanskje ikke helt nødvendig mtp på at det bare skal leses av en verdi og sendes videre. Men er 433 MHz enhetene stabile nok? etc. Jeg har også en OWL slik som Moskus. Skulle gjerne hatt flere for å kunne avlese individuelle kurser også. Spesielt varmtvann og kursene til kjøkken kunne vært interessent. Dette er såpass store laster at jeg gjerne vil bare lese det av via induksjon (?), og har ikke behov for å styre det i Homeseer. Hvis jeg skulle fått inn 3-4 OWL til i skapet ville det blitt ganske dyrt, og veldig trangt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZF- Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, arneolav skrev: Den hadde vært perfekt, men ser ikke ut til å finnes for 3-fas(?) Det ser ut til at de bare har enfas-modellen, dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
com2 Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Jeg bruker modbus strømmålere fra Carlo Gavazzi, har 2 stk 3-fase-måler EM24, en som måler "alt" og en til hybel. I tillegg har jeg noen 1-fas-måler EM110 som måler blant annet varmtvann, balansert ventilasjon, og noen andre kurser. Man kan lese ut så og si alt en "strøm-nerd" trenger; kwh, volt, watt, ampere, hz, maksbelastning osv. Negativt er vel at det krever en konvertering av modbus til det systemet du bruker. Disse koster dog en del, men min er erfaring er at dem er "dånn-stabile". Er du kun interresert i totalt strømforbruk (kwh), holder det med en puls-leser. Eventuelt vent litt til AMS og HAN-interfacet blir åpnet, det kommer til å komme mange flott enheter som vil benytte seg av dette til oss forbrukere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Har en Northq 9021 som leser blink i led i måleren. Fungerer helt ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merko Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Bruker noe greier jeg kjøpte på Clas Olshon. Leser impulslyset i sikkringskapet, så laster den opp verdien til en nettside som man kan hente ned verdien fra med JSON. Oppdateres hvert 30 sec. Batteriene har holdt i ca. 6mnder nå +-. aner ikke hvor mye det er igjen tho Kan lage kule grafer med feks sanntidsforbruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Hvilke "greier" link? 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hårek Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Har koblet meg på S0 utgangen på Enermet måleren. Kabel til en Arduino som teller pulser og måler intervaller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Har fått tak i to stk Deif MTR'er som vi bruker på jobb, disse bruker strømtrafoer for å måle strømmen og spenning leser de direkte. Disse kan måle Spenning, strøm, kw, THD, cos phi samt mye annet snacks Tenkte å sette opp en på inntaket og en som leser hva som går til garasjen når den blir innredet. Disse kommuniserer via modbus så har litt å prøve og feile der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 Jeg har installert en NorthQ Powermeter nå, og det virker som den plukker opp korrekt måling. Men jeg har bare en akkumulert KWhours enhet der i tillegg til Root og batteristatus, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lage meg en fornuftig graf på strømforbruk, på f.eks hvert 10. minutt status. Er det noen som har tilsvarende som har laget noe intelligens for å sjekke dette? Jeg bruker Device History for å lage grafer, men det funker jo ikke veldig bra når den bare legger sammen større og større tall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hkmod25 Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 30 minutter siden, TomB skrev: Jeg har installert en NorthQ Powermeter nå, og det virker som den plukker opp korrekt måling. Men jeg har bare en akkumulert KWhours enhet der i tillegg til Root og batteristatus, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lage meg en fornuftig graf på strømforbruk, på f.eks hvert 10. minutt status. Er det noen som har tilsvarende som har laget noe intelligens for å sjekke dette? Jeg bruker Device History for å lage grafer, men det funker jo ikke veldig bra når den bare legger sammen større og større tall. Dette er ikke mulig. NorthQ 9021 enheten gjør jøbben sin akk. som det står i beskrivelsen: " Smart Meter Sensor is a compact sensor designed to read meter values from traditional electromechanical or electronic meters with optical port." Dvs. akkurat som en eksisterende energi måler: den akkumulerer enrgiforbruk (i kWh) og sender data (hver 15 minutt) til "Sentrall Kontroller". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) 3 minutes ago, hkmod25 said: Dette er ikke mulig. NorthQ 9021 enheten gjør jøbben sin akk. som det står i beskrivelsen: " Smart Meter Sensor is a compact sensor designed to read meter values from traditional electromechanical or electronic meters with optical port." Dvs. akkurat som en eksisterende energi måler: den akkumulerer enrgiforbruk (i kWh) og sender data (hver 15 minutt) til "Sentrall Kontroller". Vel, det er jo flere måter å få det til på, men den første tanken jeg hadde var jo å resette verdiene hver 10. minutt eller lignende, og få den til å melde inn hvert minutt, hvert andre minutt eller lignende. Den krever mer strøm da, men jeg ser en annen her har koblet konstantstrøm inn i stedet for batteri, så det burde ikke være så vanskelig å oppnå. Hvis man da kjører en event som trigger hvert 10. minutt som leser inn akkumulert verdi, og så resetter den devicen, så burde det være mulig. Trenger strengt tatt ikke resette heller, hvis man får til en kobling mot database eller gamle tall, så kan man jo lese av verdien hvert 10. minutt og så trekke fra sist tall .. alt er jo mulig, bare meg som ikke er helt der ennå med scripting Ville bare sjekke om det var noen som hadde gjort noe tilsvarende ennå. Endret 21. januar 2017 av TomB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) Jeg har en virtuell device jeg skriver til fra et script som tar differansen fra forrige måling og nåværende måling. Denne devicen logges i Device History. Jeg har to slike, en for siste time og en for sist døgn. Endret 21. januar 2017 av Blodstrupmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 1 minute ago, Blodstrupmoen said: Jeg har en virtuell device jeg skriver til fra et script som tar differansen fra forrige måling og nåværende måling. Denne devicen logges i Device History. Jeg har to slike, en for siste time og en for sist døgn. Har du lyst til å dele dette oppsettet med meg så jeg kan prøve å sette opp sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) Bruker denne eventen: Dette scriptet: Public Sub Main(params As Object) Dim OldMalerstandh As Double Dim NowMalerstandh As Double Dim Forbrukh As Integer OldMalerstandh = CDbl(hs.GetVar("forbrukh")) NowMalerstandh = hs.DeviceValueEx(416) Forbrukh = CInt(NowMalerstandh - OldMalerstandh) hs.SetDeviceValueByRef(657, Forbrukh, True) hs.SetDeviceString(657, Forbrukh & " Kwh", True) hs.SaveVar("forbrukh", NowMalerstandh) End Sub Så har jeg en global variable som husker siste måling: Og en Virtuell device hvor forbruket lagres, denne logges i Device history: Ser jeg har klippet noe fra forbruktime og noe fra forbrukdøgn, men det er bare bruke samme navn alle steder i ditt oppsett. Endret 21. januar 2017 av Blodstrupmoen 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) 4 minutes ago, Blodstrupmoen said: Ser jeg har klippet noe fra forbruktime og noe fra forbrukdøgn, men det er bare bruke samme navn alle steder i ditt oppsett. Hjertlig takk, jeg prøver. Og kjører jeg meg fast så kan det være at du får en melding fra meg med litt mer spørsmål På punktet SetDeviceValueByRef så bruker du 657, det er deviceID for akkumulert KwH på måleren ikke sant? Hva er da DeviceValueEx(416), hvor kommer 416 fra? Endret 21. januar 2017 av TomB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 21. januar 2017 Del Skrevet 21. januar 2017 (endret) 416 er referansen til verdien som North Q måleren gir. 657 er referansen til den virtuellen devicen jeg har laget for forbruket siste time eller døgn. Denne logges av Device History. Endret 21. januar 2017 av Blodstrupmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iceball Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Den 21.1.2017 klokken 15.59, Blodstrupmoen skrev: Dette scriptet: Public Sub Main(params As Object) Dim OldMalerstandh As Double Dim NowMalerstandh As Double Dim Forbrukh As Integer OldMalerstandh = CDbl(hs.GetVar("forbrukh")) NowMalerstandh = hs.DeviceValueEx(416) Forbrukh = CInt(NowMalerstandh - OldMalerstandh) hs.SetDeviceValueByRef(657, Forbrukh, True) hs.SetDeviceString(657, Forbrukh & " Kwh", True) hs.SaveVar("forbrukh", NowMalerstandh) End Sub Kopierte scriptet ditt og brukte det på vaskemaskinen med Fibaro Wall plug ? Skulle gjerne hatt med et desimaltall i forbruket. Noen som kan hjelpe til med hva som skal til? Virker som desimalen forsvinner i utregning av "Forbrukh" eller når den skrives til device value/string? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Ja, @Blodstrupmoen henter ut desimaltall i forbruket (DeviceValueEx) men konverterer det til heltall senere (CInt(...)). Hvis du fjerner teksten "CInt" burde det faktisk fungere. Du kan fjerne noen desimaler istedenfor, da blir den linja slik: Forbrukh = Math.Round(NowMalerstandh - OldMalerstandh, 1) ... der det siste 1-tallet indikerer at du vil ha 1 tall bak kommaet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.