Armas Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 (endret) Hei. Jeg har lenge vurdert å få styring på en del tunge laster i huset. Varmtvannsbereder, elkolbe i akkumulatortank, elkolbe til hjemmebryggeri og lader til elbil. Det hadde vært kjekt å få målt strømforbruket på alle disse tre, men egentlig trenger jeg bare å kunne skru dem av og på. Hovedgrunnen er for å kunne styre når de trekker strøm, men akkumulatortanken kan også være kjekt å ha mulighet til å skru av og på automatisk av andre grunner, og bryggeriet kunne vært fint å starte fra jobb, sånn at bryggevannet er varmt når jeg kommer hjem. Jeg har 400V TN-nett i huset. VVB er 230V på 15A sikring Lader er 400V på 20A Akkumulatortank er 400V 25A Bryggeri er 400V 32A Planen min nå er å be elektriker koble alle disse sikringene via kontaktorer, som jeg styrer med releer. Jeg har z-water som styrer vannsløyfene i huset, og dersom det stemmer at alle 10 utgangene på z-water nå virker, så har jeg 8 ledige utganger der som kan brukes til å styre de 4 kontaktorene. Høres dette ut som en god ide, eller er det bedre løsninger jeg bør vurdere? Er det lurt å styre elbil-lader på den måten? Jeg har 230V styrestrøm på z-water, hvilke kontaktorer bør jeg kjøpe inn? (Tenker alle bør være NC, bortsett fra bryggeriet som bør være NO) Hva må eventuelt til for å måle strømmen på hver av disse 4 kursene? Endret 3. januar 2022 av Armas Siter
stigvi Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Armas skrev (20 minutter siden): Er det lurt å styre elbil-lader på den måten? Definitiv ikke Siter
Armas Skrevet 3. januar 2022 Forfatter Skrevet 3. januar 2022 stigvi skrev (5 minutter siden): Definitiv ikke Bra jeg spurte her først da . Er det laderen eller bilen som ikke liker at strømmen kuttes med en kontaktor? Finnes det en annen måte å styre laderen på? (Laderen er en dum centech, mens bilen er foreløpig en dum Passat GTE). Nå har vi hybrid, så det er ikke så viktig - men om neste bil blir helelektrisk så kan den sikkert styres direkte fra bilen (via tibber f.eks) Siter
stigvi Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Armas skrev (Akkurat nå): Bra jeg spurte her først da . Er det laderen eller bilen som ikke liker at strømmen kuttes med en kontaktor? Finnes det en annen måte å styre laderen på? (Laderen er en dum centech, mens bilen er foreløpig en dum Passat GTE). Nå har vi hybrid, så det er ikke så viktig - men om neste bil blir helelektrisk så kan den sikkert styres direkte fra bilen (via tibber f.eks) Problemet ditt er at det ikke er definert hva som skal skje. Bilen ser at strømmen forsvant uventet. Hva gjør den når strømmen er tilbake? Setter den i gang å lade eller går den i ventemodus og gir en feilmelding? Jeg har selv en Passat GTE og den er ikke helt dum 🙂 Det finnes en weconnect integrasjon til Home Assistant der en kan stoppe og starte lading. Men all kommunikasjon via weconnect til Volkswagen er treg som lusa, men det er nå der. Det riktige er å styre det via laderen. Det er den som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig. I stedenfor å kjøpe kontaktor og betale elektriker for arbeid så ville jeg heller brukt pengene på en ny ladeboks Siter
Armas Skrevet 3. januar 2022 Forfatter Skrevet 3. januar 2022 stigvi skrev (3 minutter siden): Problemet ditt er at det ikke er definert hva som skal skje. Bilen ser at strømmen forsvant uventet. Hva gjør den når strømmen er tilbake? Setter den i gang å lade eller går den i ventemodus og gir en feilmelding? Jeg har selv en Passat GTE og den er ikke helt dum 🙂 Det finnes en weconnect integrasjon til Home Assistant der en kan stoppe og starte lading. Men all kommunikasjon via weconnect til Volkswagen er treg som lusa, men det er nå der. Det riktige er å styre det via laderen. Det er den som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig. I stedenfor å kjøpe kontaktor og betale elektriker for arbeid så ville jeg heller brukt pengene på en ny ladeboks Takk for kjapt svar. Jeg kjenner til we-connect, men synes den er for treig/dårlig for å betale for. (Eller finnes det en løsning via HA der man slipper å betale?) Dersom det er en god løsning med kontaktor på de andre sikringene, så tenkte jeg at en ekstra til el-billaderen kostet lite i forhold til ny ladeboks. Elektrikeren er jo der allerede og jeg har nok ledige utganger på z-water. Siter
stigvi Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 (endret) Armas skrev (2 minutter siden): Takk for kjapt svar. Jeg kjenner til we-connect, men synes den er for treig/dårlig for å betale for. (Eller finnes det en løsning via HA der man slipper å betale?) Dersom det er en god løsning med kontaktor på de andre sikringene, så tenkte jeg at en ekstra til el-billaderen kostet lite i forhold til ny ladeboks. Elektrikeren er jo der allerede og jeg har nok ledige utganger på z-water. Du må betale for weconnect for å kunne bruke det i Home Assistant. Hva bilen gjør, kan du jo lett teste med å slå av og på sikringen mens den lader. Men det er ingen garanti for at en annen bil gjør det samme. Endret 3. januar 2022 av stigvi 1 Siter
MagnusB Skrevet 16. desember 2022 Skrevet 16. desember 2022 Hei. fant du løsning på å styre akumulatortank etter strømpris? mvh Magnus Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.