Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Godtfolk,

 

Jeg har en eldre Lauguna varmtvannstank (2kW) som jeg kunne tenke meg å smartifisere. La oss ta en rent hypotetisk og teoretisk diskusjon rundet dette, uten å tenke så hardt på om man har fagbrev som hverken elektriker, rørlegger, eller pyrotekniker for den del.  😉

 

Jeg ser at et stadig tilbakevendende scenario når det diskuteres smart styring av varmtvannstank, er at noen først nevner Aeotec Heavy Duty Smart Switch, før noen andre klasker legionellakortet i bordet fordi denne ikke måler og tar hensyn til temperaturen i tanken. Også stopper det liksom der, hvis man vil kjøpe en ferdig løsning som tar seg av denne jobben - og som samtidig måler temperaturen i tanken.

 

Diverse stilige løsninger i kategorien hjemmemekk finnes det mange av, men jeg hadde håpet at det eksisterte en ferdig enhet med Z-Wave, som både måler temperatur, slår av og på en last, og gjerne måler strømtrekket til lasten også. Enheten må gjerne ha et lite display, slik at man kan sette- og lese av temperaturer lokalt dersom (når...) smartsystemet er "nede for vedlikehold" (les: fikla i stykker av undertegnede 😁).

 

Men vent nå litt... En slik "enhet" høres jo egentlig ut som noe jeg har sett før...? 🤔

 

Faktisk er det jo akkurat en slik "enhet" som styrer varmekablene på badet, en Heatit Z-TRM3. Denne fungerer utmerket! Rent konseptuelt er det jo ingen forskjell mellom det å holde temperaturen i badegulvet på et gitt settpunkt, og det å holde temperaturen i varmtvannstanken på et gitt settpunkt. "Gulvføleren" til termostaten kan da monteres i tanken, slik at den regulerer denne i stedet for badegulvet. Ellers er vel forskjellen bare at varmtvannstanken er noen grader varmere enn badegulvet?

 

Dessverre er det på akkurat dette siste punktet om "noen grader varmere" at streken kommer i regninga. De smarte gulvvarmetermostatene jeg finner, lar deg ikke angi et settpunkt over 40°C. Det blir litt i underkant for meg også, selv på en dag med dyr strøm... 🥶

 

Jeg har spekulert på om dette kan trikses til med en motstand eller et potmeter i serie/parallell med termistoren, som gir en fast offset på f.eks. 40°C. Slik at når termostaten tror det er 35°C i tanken, så er det egentlig 75°C. Men dette har jeg egentlig ikke lyst til å gjøre... For det første er det fint at verdiene som måles og vises i displayet faktisk stemmer. Også er vel NTC-termistorer som brukes med slike termostater ikke særlig lineære, og det å forskyve arbeidsområdet på denne måten blir sikkert en feilkilde.

 

En annen vesentlig forskjell mellom varmekablene i badegulvet og varmtvannstanken, er at dersom elektronikken i termostaten skulle feile (sammen med diverse andre sikkerhetsmekanismer på tanken), så får man en ganske grei audiovisuell feedback på dette. Som nevnt innledningsvis så har jeg altså ikke fagbrev innen pyroteknikk, og slike ting må derfor unngås. Planen er da å koble en slik gulvvarmetermostat i serie med den termostaten som varmtvannstanken er levert med fra fabrikk. Den originale termostaten kan da settes på f.eks. 90°C som en sikkerhetstermostat, og den smarte gulvvarmetermostaten regulerer tanken inntil denne temperaturen som en arbeidstermostat.

 

Hva tenker dere om dette? Eksisterer det noen Z-Wave gulvvarmetermostater som kan måle og regulere opp til f.eks. 85°C - enten rett ut av boksen, eller ved å tweake litt på noen parametre i selve termostaten?

 

- MariusL

 

Endret av MariusL
Rettet et par skrivefeil...
  • MariusL endret tittelen til Styre varmtvannstank med smart gulvvarmetermostat...?
Skrevet (endret)
MariusL skrev (3 timer siden):

Denne fungerer utmerket! Rent konseptuelt er det jo ingen forskjell mellom det å holde temperaturen i badegulvet på et gitt settpunkt, og det å holde temperaturen i varmtvannstanken på et gitt settpunkt. "Gulvføleren" til termostaten kan da monteres i tanken, slik at den regulerer denne i stedet for badegulvet.

Og da tenkte jeg på hva du egentlig vil oppnå. Det du beskriver er jo hvordan det virker i dag med en mekanisk termostat. Poenget med å styre varmen i VVB må vel være å kunne spare noen kroner og da kan en ikke prøve å holde konstant temperatur (noe som er vanskelig i en VVB og lett i et gulv. Ingen kommer og bytter ut varm betong med en som er iskald). Jeg vil påstå du sparer mest med å la temperatur i tank variere over et størst mulig spenn.

Endret av stigvi
Skrevet

I første omgang vil jeg jo oppnå "smartifisering" på hardwarenivå. Altså at jeg får en måling, og at jeg får mulighet til å styre tanken. Hvordan dette skal/kan programmeres, finner jeg sikkert ut av etterpå.

 

https://xkcd.com/644/

 

-MariusL

 

Skrevet
5 hours ago, MariusL said:

Jeg ser at et stadig tilbakevendende scenario når det diskuteres smart styring av varmtvannstank, er at noen først nevner Aeotec Heavy Duty Smart Switch, før noen andre klasker legionellakortet i bordet fordi denne ikke måler og tar hensyn til temperaturen i tanken. Også stopper det liksom der, hvis man vil kjøpe en ferdig løsning som tar seg av denne jobben - og som samtidig måler temperaturen i tanken.

Neida, det stopper ikke der. Sett på Heavy Duty Switch og styr etter hjertens lyst. Så lenge temperaturen kommer over 70 grader en gang i løpet av uka så er ikke legionella et problem. Men siden man faktisk vil ha varmt vann i en familie i løpet av døgnet, så kan man like greit varme opp til over 70 grader en gang i løpet av døgnet, og problemet er helt borte. :)

 

Da bruker man like mye energi på å varme vann. Vi trenger jo varmtvann. Men vi kan selv velge når i løpet av de neste 24 timer vi vil varme vannet.

 

I bunn og grunn har du helt rett: Du kan ha en termostat til å holde vannet på, la oss si 50 grader på det jevne, og varme opp en gang av og til til 70 grader. Det er jo ingen som dusjer i 70 graders vann!

Men for å få det til tenker jeg at det må må det måles inne i tanken, på flere steder. Fint hvis noen kan lage det, men ellers er det et stykke unna. 

Skrevet (endret)
MariusL skrev (6 timer siden):

La oss ta en rent hypotetisk og teoretisk diskusjon rundet dette, uten å tenke så hardt på om man har fagbrev som hverken elektriker, rørlegger, eller pyrotekniker for den del.

Kan være du ikke bryr deg så mye, men i tilfelle andre får samme ide.

Temperaturføler på gulvtermostater er ikke nødvendigvis galvanisk skilt i fra 230V. På en gulvtermostat går det fint fordi produsenten spesifiserer at føler skal ligge i rør nedstøpt i gulv. Der ligger den godt uten ytre påkjenninger.

Hvis denne derimot skal måle temperatur på en VVB så stilles det helt andre krav til isolasjon og kabling. Det går neppe å bruke en tynn ledning som disse sensorene vanligvis er utstyrt med hvis termostat står på vegg og ledning skal ligge løst fram til VVB. Og inne i koblingsboks til tank så må en bruke ledninger som tåler opp mot 90 grader i tillegg til at de må isoleres som 230V utstyr.

En gjør det veldig mye lettere for seg selv hvis en bruker utstyr som har noen form for galvanisk skille mellom 230V og sensorer som dette.

Endret av stigvi
Skrevet
stigvi skrev (3 timer siden):

Jeg vil påstå du sparer mest med å la temperatur i tank variere over et størst mulig spenn.

Det aller enkleste er å bare ha tanken på mellom kl 00 og 07, da treffer du etter alle solemerker den billigste strømmen i løpet av døgnet. Men så er det dette med størrelse på tank i forhold til varmtvannsforbruk da...

 

For min del er det ingen problem med å ha tanken av hele dagen men min tank er ikke helt A4: 300 liter der nederste delen varmes opp med varmepumpe til ca 40 grader og øverste delen varmes med 2.9kW varmekolbe til 80 grader. På grunn av dette systemet vil alt dusjvannet først varmes med varmepumpe og deretter toppes med el.kolben så det skal jo gi litt billigere varmtvann enn en standardtank. Jeg styrer tanken med Aeotec Heavy Duty rele etter strømpris og timeforbruk så holder den innebygde termostaten greie på max temperatur.

 

For å vite hvordan temperaturen ligger an i tanken ville jeg hatt 3 tempsensorer, en i topp, en 1/3 fra topp og en 1/3 fra bunn så bør du være godt dekket. Høyst sannsynlig er tanken isolert med glava og da borrer du hull i ytterkappen og stikker sensorene gjennom glavaen slik at de er i kontakt med tanken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.