GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strever med overgangen fra Domoticz, og har i denne omgang to spÞrsmÄl:

1. I Domoticz har jeg en rekke virtuelle brytere, som jeg bruker til holde rede pÄ diverse status (natt/dag, om det er fridag, mode pÄ huset, etc. Jeg har ogsÄ noen virtuelle sensorer, som holder verdier som beregnet duggpunkt, sollys, pÄdrag pÄ gulvvarmen, etc. Begge disse kan jeg de enkelt tilordene verdiier fra feks dzvents-skript. Hva blir det som tilsvarer virtuelle brytere og sensorer i Home Assistant?

2. Jeg har en rekke ESP8266-enheter, som flashet med ESPEasy integreres lett i Domoticz, og som da bÄde kan skrives til og leses fra. Hvorden integrerer jeg ESPEasy enklest i Home Assistant? (Jeg finner integrasjon for ESP Home, men det er vel ikke det samme?)

Skrevet
stigvi skrev (21 timer siden):

Templates

Der var den i boks, ja. Takker.

Noen som har tips til ESPEasy-integrering?

Skrevet
On 29/01/2022 at 17:44, DeVille said:

1. I Domoticz har jeg en rekke virtuelle brytere, som jeg bruker til holde rede pÄ diverse status (natt/dag, om det er fridag, mode pÄ huset, etc. Jeg har ogsÄ noen virtuelle sensorer, som holder verdier som beregnet duggpunkt, sollys, pÄdrag pÄ gulvvarmen, etc. Begge disse kan jeg de enkelt tilordene verdiier fra feks dzvents-skript. Hva blir det som tilsvarer virtuelle brytere og sensorer i Home Assistant?

Over her ble det nevnt templates, men kan ogsÄ anbefale deg Ä se under Configurations -> Automations & Scenes -> Helpers

Her kan du i GUI sette opp ulike helpers, dette er de ulike typene

image.png.fca1939d0d7619f59986c174d0b013c5.png

image.png.c8922e8e0ec8bb6c9205146c8cb848cb.png

Skrevet
Moskus skrev (PĂ„ 31.1.2022 den 10.35):

Kan det ikke integreres via MQTT?

Kanskje det, ja. Skal sjekke. Takker.

hakons skrev (PĂ„ 31.1.2022 den 12.10):

, men kan ogsÄ anbefale deg Ä se under Configurations -> Automations & Scenes -> Helpers

Ah, ok, mÄ undersÞke det. Takker. 

Kaster inn et spÞrsmÄl til:

Hvordan sender jeg et http-kall, f eks http://192.168.***.**:81/admin?camera=Cam1&trigger&user=XXXX&pw=YYYY

Blir det Shell Command, eller er det noe annet som er bedre?

Skrevet
DeVille skrev (16 minutter siden):

Kaster inn et spÞrsmÄl til:

Hvordan sender jeg et http-kall, f eks http://192.168.***.**:81/admin?camera=Cam1&trigger&user=XXXX&pw=YYYY

Blir det Shell Command, eller er det noe annet som er bedre?

Anbefaler Ä lete litt her, Integrations - Home Assistant (home-assistant.io) nÄr det er noe du trenger. 
SĂžk etter restful command

Skrevet
Evelen skrev (9 timer siden):

Helpers som nevnt over er som dommy svitsjer i Domoticz.
Funker greit

Takker.

Du brukte ogsÄ Domoticz tidligere, gjorde du ikke? Er Home Assistant Ä foretrekke? 

For meg ser det ut til at Home Assistant har stÞrre bredde i integrasjoner, og flere aktive brukere, men jeg mÄ ogsÄ si at det er en rekke ting som er bÄde enklere og mer intuitive i Domoticz.

Skrevet
DeVille skrev (2 timer siden):

Takker.

Du brukte ogsÄ Domoticz tidligere, gjorde du ikke? Er Home Assistant Ä foretrekke? 

For meg ser det ut til at Home Assistant har stÞrre bredde i integrasjoner, og flere aktive brukere, men jeg mÄ ogsÄ si at det er en rekke ting som er bÄde enklere og mer intuitive i Domoticz.

Det gÄr vel antagelig pÄ hva man er vandt til, siden du har brukt Domoticz en stund og lÊrt det, og skal flytte alt over til Home Assistant blir lÊringskurven ganske bratt. 

Syns selv home assistant er ganske greit, men var en bratt lÊringskurve da jeg prÞvde Ä gjÞre alt jeg gjorde i homeseer med en gang i HA. 

Foretrekker HA selv, men er fordeler og ulemper med alle systemer. 

Skrevet
Bjonness skrev (PĂ„ 2.2.2022 den 12.04):

Det gÄr vel antagelig pÄ hva man er vandt til,

Joda, det er nok et godt poeng, det. Takk for motivasjon. :)

Skrevet
DeVille skrev (PĂ„ 2.2.2022 den 9.30):

Takker.

Jeg har brukt Domoticz i fler Är, men brukt Home-Assistant de siste Ärene.

Jeg lier alt i alt Home-Assistant bedre, gikk hovedsaklig over da Domoticz hang sÄ lang etter og manglet integrasjoner for mye, virket som prosjektet ikke ble utviklet videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.