McNugg Skrevet 15. februar 2022 Del Skrevet 15. februar 2022 (endret) Hei Har fått satt opp en hau med Elko Plus Smart utstyr i boligen, og står litt fast. Har en Elko Smartpir m/dim i yttergang og en 316GLED dimmer i innergang. Planen min var å sette det opp slik at de to styrer (Kopierer) hverandre. Alså Smartpiren i yttergangen slår på begge lyskilder ved bevegelse og trykk, skrur av begge lyskilder ved trykk og likt på 316GLED dimmeren i innergangen. Kommandoene for av/på, bevegelse etc var enkle nok å sette opp i elko smart appen. Men når det kommer til dette med dimming, kan jeg bare sette kommando ved en spesifikt dimmenivå. Alså når den ene dimmere er over, under eller lik X kjører den en kommando som setter dimmer 2 til verdi X. Noen som vet om det er mulig å gjøre slik at de dimmer begge likt fra 0-100 hele tiden? Alternativet blir jo å legge en en hel haug med kommandoer f. eks hver 10%.. Mvh Martin Nybegynner i hus og automasjon Endret 15. februar 2022 av McNugg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calamity Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 McNugg skrev (14 timer siden): Hei Har fått satt opp en hau med Elko Plus Smart utstyr i boligen, og står litt fast. Har en Elko Smartpir m/dim i yttergang og en 316GLED dimmer i innergang. Planen min var å sette det opp slik at de to styrer (Kopierer) hverandre. Alså Smartpiren i yttergangen slår på begge lyskilder ved bevegelse og trykk, skrur av begge lyskilder ved trykk og likt på 316GLED dimmeren i innergangen. Kommandoene for av/på, bevegelse etc var enkle nok å sette opp i elko smart appen. Men når det kommer til dette med dimming, kan jeg bare sette kommando ved en spesifikt dimmenivå. Alså når den ene dimmere er over, under eller lik X kjører den en kommando som setter dimmer 2 til verdi X. Noen som vet om det er mulig å gjøre slik at de dimmer begge likt fra 0-100 hele tiden? Alternativet blir jo å legge en en hel haug med kommandoer f. eks hver 10%.. Mvh Martin Nybegynner i hus og automasjon Høres ut som om du trenger noe som kanskje er litt smartere enn bare elko sine systemer. Jeg har ikke erfaring innen mange systemer, er egentlig bare kjent med home assistant. Men anbefaler absolutt det for slikt som dette. Å starte med Home Assistant blue, og en controller for elko, som jeg mener er zigbee burde ikke være for avansert. Det er nok litt å lære, men mulighetene dine øker masse. Andre muligheter som er mer plug and play er Homey for eksempel, men det koster en god del mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aarpi3 Skrevet 16. februar 2022 Del Skrevet 16. februar 2022 Det er vel Zigbee binding du er ute etter, men usikker på hvordan det funker mellom to brytere.https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html#when-to-use-thisVet ikke noe om Elko dimmere eller Elko sitt system så ikke sikkert de har implementert det.Sent from my SM-G991B using Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.