haraldov Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) Hei Bruker Easee og Tibber nå for å lade bilen. Jeg setter opp i Tibber app at jeg vil at ladingen skal avslutte klokken 06:00 og begrenset til 10 Amper ladestrøm. Dette fungerer fint, men jeg vet ikke helt når ladingen starter da det er Tibber som styrer dette. I HA lager jeg en automatisering som skal starte klokken 24:00 og avslutte klokken 06:00 samtidig som ladestrømmen er begrenset til 8 Amper. Har fjernet Tibber intergrasjonen i Tibber app. Bruker Easee addon for å styre laderen: https://github.com/fondberg/easee_hass Problemet er at ladingen starter umiddelbart jeg setter ladepistolen inn i min Vw E-golf. Har prøvd å lete i Easee app og Tibber app for hvordan unngå dette, men finner det ikke ut. Noen som kan hjelpe meg hvordan utsette start av ladingen? alias: 'Easee: Start og stopp lading. Stopp ladning når man nærmer seg 5 kW maks' description: '' trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 - platform: state entity_id: sensor.energy_regulator_usage_step condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.energy_regulator_usage_step below: '2' sequence: - service: easee.set_charger_dynamic_limit data: charger_id: XXxxxxxx current: 8 - conditions: - condition: time after: '00:00' sequence: - service: easee.set_charger_dynamic_limit data: charger_id: EH137943 current: 10 - conditions: - condition: time before: '06:00' sequence: - service: easee.set_charger_dynamic_limit data: charger_id: XXxxxxxx current: 0 default: [] mode: single Endret 27. februar 2022 av haraldov Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) charger dynamic limit blir nullstilt hver gang du setter kontakten i bilen. Prøv heller circuit dynamic limit. Edit: Altså denne, service: easee.set_charger_circuit_dynamic_limit Endret 27. februar 2022 av stigvi 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorstein Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Hei, litt OT, men i samme gate, mulig dere kan svare på det. Er det mulig å pause/stoppe tibber sin smartlading (mtp pris) gjennom easee addon? Lagd en autmasjon som sjekker om min nissan leaf er koblet til, henter batterinivå, regner ut antall kwh som skal lades, og ønsker da å stoppe "smart lading" når dette intreffer. Alt fungerer, men får ikke stoppet ladinga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 2. august 2022 Forfatter Del Skrevet 2. august 2022 On 06/05/2022 at 11:44, Thorstein said: Lagd en autmasjon som sjekker om min nissan leaf er koblet til, henter batterinivå, regner ut antall kwh som skal lades, og ønsker da å stoppe "smart lading" når dette intreffer. @Thorstein, er det mulig å få sett din automatisering? Vurderer å gjøre dette selv på min Egolf. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorstein Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Hei, Lenge siden jeg skrev, men koden er som under. Den er dog ikke fungerende mtp start og stopp. Litt usikker på om man kan overkjøre smartlading mellom tibber og easee.... alias: Charg Leaf description: '' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.easee_home_xxxx_cable_locked for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 from: Unlocked to: Locked condition: [] action: - service: nissan_leaf.update data: vin: - delay: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.leaf1thor_charge above: input_number.onsket_ladeniva sequence: - type: turn_off device_id: entity_id: switch.easee_home_xxxxx_smart_charging domain: switch - wait_for_trigger: - platform: time at: '07:00:00' - type: turn_on device_id: entity_id: switch.easee_home_xxxxx_smart_charging domain: switch - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.leaf1thor_charge below: input_number.onsket_ladeniva sequence: - wait_for_trigger: - platform: template value_template: > {{states("sensor.easee_home_xxxxx_session_energy") | float > ((states("input_number.onsket_ladeniva") | float - states("sensor.leaf1thor_charge") |float )/100*30)}} - type: turn_off device_id: entity_id: switch.easee_home_xxxx_smart_charging domain: switch - wait_for_trigger: - platform: time at: '07:00:00' - type: turn_on device_id: entity_id: switch.easee_home_xxxxx_smart_charging domain: switch default: - wait_for_trigger: - platform: time at: '07:00:00' - type: Device_id: entity_id: switch.easee_home_xxxx_smart_charging domain: switch mode: single Endret 28. oktober 2022 av Thorstein Småfiks 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorstein Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 Hvis du har noe forslag på hvordan man kan starte og stoppe easee lader, når man kjører "smartlading" med tibber hadde det vært topp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haraldov Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2022 Det er sikkert flere veier dette kan gjøres på. Jeg bruker ikke Tibber med CHEAP, NORMAL osv når jeg smartlader nå lengre. Driver nå å bruker en HACS intergrasjon som heter nordpool_diff (https://github.com/jpulakka/nordpool_diff) som per i dag bruker prisdata fra Nordpool. Utvikleren kommer snart med en versjon som fungerer med Entsoe pris data. Nordpool_diff gir deg en sensor som har en negativ verdi hvis prisdata er høy og en positiv verdi hvis prisdata er lav. Dette gir deg da en numererisk CHEAP og EXPENSIVE trigger. Slik ser sensor per idag ut i konfigurasjon hos meg: - platform: nordpool_diff nordpool_entity: sensor.nordpool # filter_length: 10 # filter_type: triangle unit: NOK/kWh/h # normalize: no Jeg bruker så en bayesian sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/bayesian/) for å bestemme om det skal lades eller ei. For å komme frem til sannsynlighetene prob_given_false og prob_given_true så bør du bruke et regneark som er laget til dette formålet. Du finner regnearket her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/17aDaO8Na2FiLXdlBmpJA1AGsGEGnGaZG24eJTSz1gko/edit?usp=sharing . For å editere det må du lage en kopi av regnearket først. - platform: bayesian name: 'Oppladning elbil' prior: 0.33 probability_threshold: 0.5 observations: # Nordpool_diff sensor. Lading når sensor viser positiv verdi - platform: 'numeric_state' entity_id: 'sensor.nordpool_diff_triangle_10' prob_given_true: 0.75 prob_given_false: 0.50 above: 0 # Times of day sensor binær sensor som er på i tidsrommet 22:00-06:00 - platform: 'state' entity_id: 'binary_sensor.natt' prob_given_true: 0.31 prob_given_false: 0.25 to_state: 'on' # PID regulator. Slår av lading når sensor er under 30 %. - platform: 'numeric_state' entity_id: 'sensor.regulator_energy_usage' prob_given_true: 0.01 prob_given_false: 0.25 below: 30 Du må prøve og feile med antall timer lading er på og av. Jeg ønsket at lading skal være på bare på natt og slå seg av når PID regulatoren er under 30 %. Verdiene er ikke realistiske, men jeg får de riktige resultatene. Da sannsynlighetene er avhengige av hverandre må du bruke regnearket på nytt hvis du vil fjerne eller legge til sensorer. Automatiseringen av å lade bil blir bestemt av den bayesiske sensoren "binary_sensor.oppladning_elbil". Når verdi er over 0.5 (probality threshold) vil den være on og off når den er under 0.5. alias: " Bayesian lade opp elbil: Lading slås på" description: Bayesian sensor slår på lading av elbil trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.oppladning_elbil_sannsynlighet for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 above: "0.5" condition: [] action: - service: easee.set_circuit_dynamic_limit data: device_id: ID til Wv EGolf currentP1: 12 mode: single alias: " Bayesian lade opp elbil: Lading slås av" description: Bayesian sensor slår av lading av elbil trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.oppladning_elbil_sannsynlighet for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 below: "0.5" condition: [] action: - service: easee.set_circuit_dynamic_limit data: device_id: ID til Wv EGolf currentP1: 0 - delay: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 mode: single 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.