Jeg begynte med HS3 i mai 2016. Altså i gode gamle dager, lenge før Moskus' HomeSeer-skole var tilgjengelig. Den gang måtte vi klare oss selv... Så noe av det første jeg gjorde, uvisst av hvilken årsak, var å omdøpe "room" og "floor" til "kategori" og "plassering". Det oppsettet har jeg beholdt, og det fungerer relativt greit syntes jeg. For "kategori" bruker jeg enhetens type ("Dimmer", "Virtuell", "IDlock", etc). I "plassering" bruker jeg ikke bare rom eller etasje, men en kombinasjon, for eksempel "loftgang", "Gang nede", "Bad 2.etg", etc. Jeg har for eksempel 2 dimmere i samme rom, så med en klassisk "room"/"floor" inndeling hadde det blir et problem.
Det jeg imidlertid ser er at det lønner seg å være ekstremt ryddig. Det kan virke litt unødvendig når man har 10 enheter, men man får betalt for det når man har 100 enheter. Og det har man før man vet ordet av det. Det er lett å tenke at man ikke trenger å gjøre det så ryddig akkurat nå, for man forstår jo hva dette er - men om 2 uker forstår man ingenting av det man har gjort. Det samme gjelder eventer. Dersom man baserer seg kun på eventer, og ikke så mye scripts, blir det fort ekstremt mange eventer. Min strategi er å splitte opp eventer i flere ulike sub-eventer, slik at eventene blir som "moduler" man kan sette sammen på ulike måter (kompartmentalisering) (er det et norsk ord?). Da kan man bruke samme eventer som moduler i flere settinger. Eksempel: Dersom døren låses opp, og lyset i gangen er av, skal lyset i gangen slås på. Da lager jeg en event som slår på lyset, og så kjøres denne eventen fra en annen event som trigges av at døren låses opp. Da kan jeg bruke samme event (slå på lys) med andre triggere også (kanskje kjøper jeg en bevegelsesdetektor, kanskje ønsker jeg tidsstyring, kanskje kjøper jeg en bryter, osv). Så i stedet for å duplikere "slå på lys" i alle disse eventene som har ulike triggere, kaller alle den samme eventen. Den store fordelen med den type organisering er at jeg da kan endre "slå på lys" dersom jeg ønsker det, og det blir umiddelbart reflektert overalt der denne eventen brukes. Kanskje jeg ønsker ulikt lys på ulike tider på døgnet osv.
Jeg er for så vidt ganske komfortabel med scripting, men kjenner ikke Visual Basic i det hele tatt, så det har vært en terskel for min del. Jeg bruker noen superenkle scripts her og der, spesielt i de tilfeller der jeg trenger "Else" (If A then B Else C), eller der jeg ønsker å endre en device basert på den verdien den allerede har (for eksempel slå av/på autolåsing på dører, der det er praktisk å ha et script som toggler denne verdien) (Merk at EasyTrigger visstnok også har denne funksjonen). Anbefaler å se litt på bruk av enkle script. Et 10-linjers script kan fort gjøre det samme som man ellers hadde behøvd 10 ulike eventer for å få til. Ellers ser jeg at virtuelle devicer er ekstremt nyttige, spesielt i slike situasjoner der eventer alene blir enten for komplekst eller rett og slett ikke mulig. Jeg bruker virtuelle devicer omtrent som globale variabler som da kan brukes på tvers av ulike eventer.
Når du evt starter med HStouch, merker jeg at det her er nyttig å ha separate sett med virtuelle devicer og separate eventer som hører til det spesifikke skin'et jeg lager i HStouch.