Jeg gjør det samme. Starter med å lage en kjapp plan på hva jeg ønsker å vise (avhengig av hvilken enhet det er snakk om, forskjell på pad'en i stua og min mobiltelefon, for eksempel). Så lager jeg en mock-up i PowerPoint, slik at jeg får et inntrykk av hvordan det vil ta seg ut på en skjerm. Så etableres HStouch-prosjektet. Grafikk lages i PowerPoint ved å bruke "lagre som bilde", og plasseres i f.eks "Graphics"-folderen i HStouch-prosjektet. Så er det en veldig iterativ prosess mellom PowerPoint og HStouch deretter. Etter en liten stund går jeg over til å utvikle HStouch-skjermene uavhengig av PowerPoint. Så tyngdepunktet skiftes fra PP til HStouch i prosessen.
I selve HStouch er det en del verktøy som det lønner seg å bli vant til å bruke, for eksempel alle "align"-verktøyene. Man kan også sette felles egenskaper for en rekke elementer ved å velge alle, og skrive inn verdier direkte (for eksempel for avstand til venstre kant, eller til topp, eller høyde/bredde). Selv om HStouch er et kronglete program, så er det en vanesak, og det går ganske greit etter en (liten) stund.
Det lønner seg å lage egne eventer, og i noen tilfeller, egne virtuelle devicer i HS3 for bruk i HStouch. Selv om jeg slurver litt her, så er kongstanken å ha egne sett med eventer/devicer for hver eneste HStouch-enhet. Ellers blir det fort fryktelig rotete den dagen man bytter ut en enhet, eller man ønsker at en event/device skal vises forskjellig fra enhet til enhet.
Ellers har gode design-prinsipper mye å si for brukeropplevelsen. La det være stilrent. Ting må være på linje, og like store. Font må være lik overalt. Ting må oppføre seg likt overalt. I det hele tatt: Det er viktig å ha en rød tråd gjennom designet. Det kan være vanskelig å designe fra brukerens perspektiv (som for eksempel HStouch etter min mening i seg selv er et eksempel på). For eksempel tok en stund før jeg oppfattet at de andre i huset ikke forstod hvordan man "slår av lysene når det blir natt". For meg var det kjempelogisk at når det er kveld, og hustid settes til "neste", blir hustid = natt, og da går lysene av.
HStouch-skjermer har slik jeg ser det mye til felles med nettsider. Det må være intuitivt å navigere, og det må være intuitivt å bruke. Der ligger ofte den største utfordringen.
Et viktig prinsipp jeg har syndet mye mot, og som jeg først den siste tiden har begynt å forstå er at "spør ikke hvor mange funksjoner du kan få inn i HStouch, spør heller hvor få funksjoner du trenger å få inn i HStouch". Altså, "less is more", more or less. For eksempel brukte jeg en stund en del plass på førstesiden i designet for et vegghengt brett i stuen for å vise om verandadør er åpen og hvilke lys som var tent i stuen. Idiotisk, siden den aktuelle enheten er plassert 30 cm fra den aktuelle verandadøren, og de fleste lysene også er i umiddelbar nærhet og godt synlig når man står foran enheten. Det var også helt unødvendig å vise status på "tilstede/borte"-variabler. For ingen vil noensinne se HStouch-enhetene i huset dersom vi er borte.
Jeg syntes det er lurt å skille mellom "informasjon" og "interaksjon". Altså "informasjon" er ting jeg ønsker å få beskjed om når jeg går forbi. Dette plasseres på førstesiden (MAIN). Så har jeg undersider for interaksjon, for eksempel lys, varmestyring, etc.
Så er det en del ting man bare må bli vant til å irritere seg over. For eksempel er det plagsomt at skjermene vises forskjellig mellom Windows og for eksempel Android. Så når jeg sitter og lager skjermer og bruker "Windows client" for kvalitetssjekk, forteller det ofte ingenting om hvordan det blir seende ut på et Android-brett etterpå. Da er det bedre å sjekke grovt med Windows, men så må man over på den faktiske enheten etter hvert. Et annet eksempel er copy/paste. Man kan kopiere/lime inn grafikk mellom skjermer, eller internt på en skjerm, men de havner på helt vilkårlige steder (har ikke funnet en fix på dette enda), og ofte limes de inn bakerst. Så når jeg limer inn en liten grafikk, må jeg senere flytte rundt på alle andre grafikker for å se hvilken den innlimte er skjult bak. Eller når man har tre grafikker plassert relativt til hverandre, så vil de limes inn på samme posisjon. Slike småting...