Sommeren kom litt tidligere i år enn jeg hadde forventet - hatt over 30 grader den siste uka (som de fleste andre i sør, vil jeg tro). Så da fikk jeg testet hypotesen om at uteluft vil kondensere på kalde garasjevegger når det blir varmt.
Det ene problemet med garasje vil oppstå når garasjen er varm, og det er kaldt ute. Da dugger bilene når de kjøres inn. Som forventet er det ganske liten sjanse for det akkurat nå for tiden:
Det andre problemet er motsatt, og det som er aktuelt nå, at garasjen er kald, og det er varmt ute. Da har jeg vært redd for at uteluften kondenserer når vi lufter med friskluft. Men, såvidt jeg kan se, så er ikke garasjen så kald, egentlig. Den følger utetemperaturen. Nå er det riktig nok ikke veggene jeg måler temperaturen på, det er luften. Det er en svakhet med metoden.
Plottet under viser at temperaturen i garasjen øker jevnt og trutt med økende utetemperatur, og da følger duggpunktet på.
Så det var litt mer fakta på bordet, men skulle egentlig ha endret på to ting:
1) Det er sannsynlig at garasjeveggene, spesielt de som står under bakkenivå, er kaldere enn luften i garasjen. Så jeg burde måle temperaturen her i stedet.
2) Det er kanskje ikke duggpunktet som er interessant for å finne ut om det er lurt å lufte, eller ikke - det er heller tørke/fuktepotensialet i uteluften relativt til garasjeluften. Noen som har en god måte å beregne dette på? Når varm uteluft sendes inn i garasjen, der det er (litt) kaldere, vil den trekke seg sammen, og RF vil øke. Har ikke klart å finne ut av hvor mye luften komprimeres fra temperatur T1 til T2. I prinsippet er det basic termodynamikk, men faktoren er så liten at jeg tror de vanlige forenklingene begynner å feile...
Foreløpig konklusjon er at siden garasjetemperaturen følger såpass godt på utetemperaturen (selv om det føles kaldt), så går det greit å blåse friskluft selv om det er 30+ grader ute. Jeg har kontrollert den antagelsen på en ganske analog måte: En flyttekasse med gamle artikler (papir) har stått åpen i garasjen over tid, uten at de har begynt å ta synlig skade.
RF i garasjen er jevnt relativt høy, og har ikke vært under 60% (snitt over 6 timer) på over en måned...