Håper ingen føler at jeg har "tråkket dem på tærne", det har overhode ikke vært hensikten, og er dette tilfellet beklager jeg virkelig.
Har kun prøvd å gi en svært forenklet forklaring på hva som fortolles og hvorfor det er gebyrer.
Jeg ser at vi ikke kommer noen vei, så jeg gir heller en liten avsluttende oppsummering på hva jeg har sagt.
- Innførsler som faller innenfor 350 kronersregelen blir ikke fortollet.
- Det samme gjelder enkelte andre varer, f.eks bøker (med unntak).
- Det finnes ingen system som fortoller varer automatisk, systemene som brukes forenkler derimot prossessen bl.a. med å skille sendinger som skal fortolles fra de som ikke skal fortolles.
- Fortolling er omfattende, og det er en god grunn til at gebyrene for dette er ganske så like gjennom hele bransjen.
- Hvor lang tid tar en fortolling = Hvor langt er et tau. Det er ingen fasit på dette, men bransjen regner et gjennomsnitt, som igjen er gjenspeilet i prisen.
For å prøve å gi en siste liten indikasjon på at fortolling er omfattende:
NHO Logistikk & Transport, er de som arrangerer kurset som alle som driver med fortolling tar.
Dette kurset går over 2 separate uker (hele dager) hvor det er oppgaveløsning og selvstudie mellom ukene.
Helt forenklet, kan man si at det man lærer på dette kurset, er å fylle ut ett enkelt skjema på 3 forskjellige måter, samt hvor man finner den informasjonen man trenger for å fylle ut dette skjemaet.
Man lærer kun det grunnleggende på dette kurset, kunnskapen med å fortolle kommer først etter å ha drevet med dette noen år.
Da sier seg egentlig selv at det å ta en fortolling, er ikke det samme som å utføre ett enkelt lite regnestykke.
Men det lille regnestykket kan gi de som ikke kan fortolling, en indikasjon på sluttprisen.