Vel, en ladestasjon koster nå ikke 13 tusen, 6-7 tusen er nok mer riktig.
Utenom at den er fast tilkoblet og du kan lade raskere og tryggere så gjør en ladestasjon følgende:
- Snakker med bilen om hvor mye tilgjengelig effekt det er
- Låser ladekabelen så den ikke kan bli dratt ut mens du lader
- Gjør en handshake før du starter å lade, der den blant annet bekrefter hvor mye strøm den kan dra, og at kontakten er ordentlig satt inn i bilen.
- Ser etter jordfeil både under ladning, og før ladestart. Ved feil kobler den ut strømmen og stopper ladningen.
- De fleste har DC-RCM og/eller Type-B vern integrert som er "lovpålagt" (nek400), som ser etter dc lekkasjestrømmer (jordfeil)
- Setter ikke spenning på type 2 kontakten før den har gjort handshake med bilen
- Laststyring mellom 2 eller flere ladebokser om du har flere. Da man gjerne ikke har lov av everket å lade på mer enn 32A. Slik at hvis 2 elbiler lader så får begge 16A, mens når den ene blir ferdig så lader den andre på 32A.
Itillegg kan du også få flere fordeler med smarte ladestasjoner:
- Stille på tilgjengelig effekt, gjerne etter øvrig forbruk i huset opp mot hva du maks ønsker av samtidig forbruk
- Lade basert på strømpris
- Stoppe/starte ladning på app
- Velge tidspunkt når du skal lade (f.eks på natten)
- 3-fas ladning på 230v IT anlegg (easse og zaptec er vel de eneste med dette tror jeg)
- RFID leser og energimåling
- Mulighet for å integrerer med smarthus? 😉