Jeg prøver meg med en liten "leksjon".
Du kan belaste 3 stk. 16 A sikringer fult ut på 3x32A hovedsikring.
På skolen lærte jeg å sette opp antall kurser og belastning i Ampere i en tabell med fasene som kolonner og sikringene som rader.
I moderne regneark er det en kjapp måte å få oversikt over sikringsstørrelsen som kreves som hovedsikring
Normalt regnes det med en samtidighetsfaktor for dimensjonering av sikringsstørrelser på inntak/Hovedsikringer.
Dette fordi det er sjeldent det utnyttes full effekt på en kurs som ikke har fast effektforbruk og det er sjeldent alle effekter benyttes akkurat samtidig.
Samtidighetsfaktoren settes til 0,6 som en tommelfingerregel i bransjen.
Dersom samtidighetsfaktoren settes til 0,5 kan det settes inn 6 stk. 1-fase 16A sikringer.
Da må risikovurderingen fra elektriker inneholde et punkt om hvorfor samtidighetsfaktoren er redusert til 0,5.
Dette er etter mine erfaringer for lite reserve til at jeg vil anbefale denne installasjonen.
Når tilførsel er 3-fase bør belastning pr fase være nærmest mulig likt.
Forskjellig strøm igjennom fasene vil gi det som kalles skjevlast og kan føre til at hovedsikringen slår ut tidligere enn ønskelig.
Gitt eksemplene over ville jeg gått for 4 16A kurser på 3-fase 32A sikring.
Da har du også reserve kapasitet så hovedsikringen ikke skal trippe ved maks belastning i henhold til prosjektert anlegg.(Ref. NEK400:2018 §132)
Dette vil svekke automaten over tid og den vil trippe tidligere og tidligere.
Da blir du forbannet og klager på den teite elektrikeren som installerte dette.
Ved 3-fase 40A blir bildet litt annerledes.
Her vil samtidighetsfaktor på 0,6 være akseptabelt for 6 stk. 1-fase sikringer på 16A.
Faktisk er samtidighetsfaktoren 0,625. Noe som er høyere enn normalt.
40A/64A=0,625
I dette eksempelet har du også en liten reserve (eller buffer om du vil kalle det det) opp til hovedsikringens størrelse.
Et annet tema er om du har kapasitet i eksisterende installasjon til å ta ut en så betydelig sikringsstørrelse til garasjen.
Det må elektriker som skal utføre arbeide vurdere og gi deg den informasjonen du trenger for å sette av nok økonomiske ressurser til at oppdraget kan gjennomføres.
Dersom det er tenkt elbil lading i garasjen blir det ikke så rett frem som i eksemplene over.
Da må det legges til grunn at kursen til laderen skal beregnes som 100% belastet til enhver tid.
4. sikring i tabell 2 blir da ikke mulig å installere. Og vi er tilbake til tabell 1 med en liten twist på 2 av kursene som fortsatt har 0,6 i samtidighetsfaktor.
Det samme vil gjelde for resterende eksempler og redusere antall sikringer som det er mulig å installere i garasjen.
3-fase 32A sikring og samtidighetsfaktor = 0,5
3-fase 40A sikring og samtidighetsfaktor = 0,6
3-fase lading av elbil er et omdiskutert tema da det ikke pr. dags dato finnes ladere beregnet for 3 fase tilkobling av IT/TT nett på markedet.
EASE laderen kan kobles for 3-fase 230V lading, men da utføres ikke installasjonen i henhold til standarder definert av Norges tekniske komite (NEK).
Link til artikkel i Teknisk Ukeblad: https://www.tu.no/artikler/er-trefaselading-pa-det-saernorske-stromnettet-egentlig-tillatt/509999
Om dere er forvirret nå så forstår jeg det.
Selv erfarne elektrikere går surr i alle regler og krav i en hektisk hverdag, så "sit back and let the pros do their job".
Dette er ikke fasit, men er basert på erfaringer fra arbeid som elektriker og som prosjektleder i boligprosjekter.
Andre har andre erfaringer og vil kunne komme med annen informasjon og/eller utfyllende informasjon.
La elektriker som skal utføre arbeidet ta avgjørelsen på hva som er best da det er de som skal skrive samsvarserklæring til slutt.