Mysteriet er oppklart!
For noen uker siden hadde jeg problemer med brukere i HS. Jeg kom ikke inn i Homeseer mobile, opprettet en ny bruker og kom plutselig ikke inn i HS i det hele tatt. Dette løste seg, men etter det krever HS alltid passord når jeg logger meg inn. (Hvordan fjerner jeg det?)
Etter dette begynte Doorbird å tulle, men det ringes ikke så ofte på her, så jeg ikke koblet disse hendelsene.
Når HS krever passord, må Http(S)-calls fra doorbird til HS ha dette formatet:
Http://brukernavn:passord@IP-addresse/Doorbird?triggertype=1
Det forsøkte jeg, men det virket ikke.
Så forsøkte jeg uten brukernavn og passord fra en annen laptop hjemme ( Http://@IP-addresse/Doorbird?triggertype=1)
Det fungerte! Jeg antar at det virket, fordi jeg allerede hadde logget inn i HS fra den laptoppen, slik at den ikke trengte passord.
Men da jeg forsøkte fra en nettleser på mobilen, så ba nettleseren plutselig om brukernavn og passord. Deretter virket det.
OK, Http(S) calls trenger tydeligvis brukernavn og passord når de kommer fra Doorbird og HS krever passord for innlogging.
Ved en nærmere titt på formatet, bestemte jeg meg for å teste en siste ting.
Inni der er det en @.
Jeg hari tillegg @ i både brukernavn og i passordet til HS (ikke nå lenger 😉 ) Kanskje dette roter til hele adressen?
det så omtrent slik ut:
Http://bruker@navn:pass@rd@IP-addresse/Doorbird?triggertype=1
Så, ved å opprette en ny bruker i HS, som verken har @ i brukernavn eller passord, fungerer det fint.
Endelig