Om du har fått utført arberid på det eletriske anlegget skal du alltid få samsvarserklæring. Videre gjelder det: «Vi er etter Forskrift om elektrisk utstyr § 21 pliktig til å informere våre forbrukere at installasjonsmateriell ment for å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet.» Link til forskriften her: https://lovdata.no/forskrift/2017-10-10-1598/§21
Med denne bakgrunnen kan de ettet mitt syn kreve samsvarserklæring. Unntaket gjelder de som har mulighet til å installere i egen bolig. https://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/installasjon-i-egen-bolig/
Men så til den mer praktiske siden av saken; bør de kreve samsvarserklæring?
Helt klart nei. De billigste og enkleste for butikkene er å bytte varen. Hvorfor? Jo fordi Forbrukerkjøpsloven har en paragraf som omhandler erstatning, §33 (og utledet i §52).
§ 33.Erstatning
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.
§ 52.Erstatningens omfang
Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.
Med andre ord så oppfyller butikken vilkårene i §52 i det øyeblikket man krever samsvarserklæring. Du har da rett på kostnad for demontering av produktet og levere det til butikk. Samt kostnad for montering av erstatningsprodukt. Alternativt kan butikken sende egen eletkriker for å utbedre/bytte produktet. Kostnad elektriker blir vel garantert over 3000 kr.
Hva er da mest lønnsomt for butikken? Være regelrytter eller kundevennlig?
De kan i utgangspunktet aldri nekte reklamasjon, dette følger av §27 hhv §3 i Forbrukerkjøpsloven.
§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
§ 3.Ufravikelighet. Lovvalg
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.
Men så var vi tilbake til kravet om fagmessig installasjon. Jamfør Forskrift om elektrisk utstyr § 21.
Så teknisk sett vil jeg si at reklamsjonsretten bortfaller i dette tilfellet.
Men igjen som jeg skrev over:
Hva er da mest lønnsomt for butikken? Være regelrytter eller kundevennlig?
Du kan rette kravet mot tidligere salgsledd, dvs importøren. Avtal med importøren at du sender produktet til dem og får ett nytt i retur når de har konstatert feil.
Lovmessig er dette også noe du kan velge:
§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.
Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.
Hele forbukerkjøpsloven her:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/