Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 09. juni 2023 i alle områder

  1. Jeg er litt usikker på hva som skjedde her. Jeg mistenker at jeg laget en versjon som jeg ikke har lagt ut her. Jeg skal gå over og oppdatere hvis det er snakk om en ny versjon.
    1 poeng
  2. Web serveren forwarder ikke fra http://hjemmeautomasjon.no til https noe som gjør at en kommer inn på en annen web server This page is used to test the proper operation of the Centmin Mod based Nginx HTTP server after it has been installed. If you can read this page, it means that the Nginx HTTP server installed at this site is working properly. http://hjemmeautomasjon.no/cmlogo.png.pagespeed.ce.TLB5E9ps5p.png
    1 poeng
  3. Når det gjelder det med forsikring, så mener jeg bestemt at det er slik at også der må det bevises en årsakssammenheng for at selskapet skal kunne redusere en eventuell erstatning. Med andre ord, hvis man ser spesifikt på elektro, så må forsikringsselskapet bevise at det er noe huseier har gjort selv som var årsak til skaden. Det er ikke slik at i det øyeblikk en huseier har gjort noe på det elektriske som skulle vært gjort av en autorisert bedrift, så er man plutselig rettsløs og uten forsikring.
    1 poeng
  4. Det er på mange måter litt rart at enhver har lov til å skifte bremser på egen bil (og gjerne selge den etterpå), men ikke gjøre selv ganske enkle ting i huset sitt, så snart det er strøm involvert. Det er likevel en digresjon, og hovedspørsmålet her er fortsatt om det er slik at "Forskrift for elektrisk utstyr §21" rent juridisk trumfer forbrukerkjøpsloven, og det tror jeg faktisk ikke den gjør. Man vinner normalt sett ikke frem i en rettssak uten å bevise en årsakssammenheng, og i dette tilfellet så prøver butikken å vri seg unna en reklamasjon helt uten å bevise noe som helst. Virkelig? Du mener at ALT "uautorisert" arbeid faktisk er en sikkerhetsrisiko? Gjelder det alle fagfelt, eller er det primært elektrikere du tenker på?
    1 poeng
  5. Det er jo det som er kjernen her, og jeg (som heller ikke er jurist) klarer ikke å lese ut fra lover og bestemmelser at forbrukerkjøpsloven kan fravikes. Hvis den ikke kan det, så følger det at man har rett til å reklamere. En reklamasjon bør jo da kun avvises hvis det kan påvises at forbruker er skyld i skaden, og da bør det ikke være tilstrekkelig å peke på manglende samsvarserklæring. Som nevnt så har jeg nå fått en returlapp for å sende produktet til importør, så akkurat denne konkrete situasjonen løser seg muligens, men jeg synes det er prinsipielt interessant å få en skikkelig juridisk avklaring her.
    1 poeng
  6. Hvorfor skulle tidspunktet spille noen rolle? Den store forskjellen på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er om det er mulig å avtale seg bort fra kravene. I forbrukerkjøp er det ikke det.
    1 poeng
  7. Produktet er solgt til en forbruker. Det gjør alt det ovenstående irrelevant, uansett hva de måtte forsøke å avtalefeste gjennom dokumentasjon eller kontrakter. Du må gjerne teste dette hos Forbrukertilsynet. Jeg vil tro de har mange eksempler der noen har forsøkt å unndra seg ansvar for feil med lignende argumentasjon. Det trenger jo slett ikke være el-materiell. Det er liksom ikke slik at en bilselger slipper unna ansvar for feil hvis du har kjørt for fort... Selv om de har skrevet i brukerhåndboken at du må følge fartstgrensene.
    1 poeng
  8. Denne tolkningen er i strid med Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Jeg er ikke jurist (takk og pris!!) men jeg tviler på at det som står i monteringsanvisningen spiller noensomhelst rolle hvis de ikke kan påvise at det har medvirket til at feilen oppstod. Det vil også gjelde ved feilmointering.. Det må være en årsakssammenheng for at kravet skal falle bort
    1 poeng
  9. Om du har fått utført arberid på det eletriske anlegget skal du alltid få samsvarserklæring. Videre gjelder det: «Vi er etter Forskrift om elektrisk utstyr § 21 pliktig til å informere våre forbrukere at installasjonsmateriell ment for å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet.» Link til forskriften her: https://lovdata.no/forskrift/2017-10-10-1598/§21 Med denne bakgrunnen kan de ettet mitt syn kreve samsvarserklæring. Unntaket gjelder de som har mulighet til å installere i egen bolig. https://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/installasjon-i-egen-bolig/ Men så til den mer praktiske siden av saken; bør de kreve samsvarserklæring? Helt klart nei. De billigste og enkleste for butikkene er å bytte varen. Hvorfor? Jo fordi Forbrukerkjøpsloven har en paragraf som omhandler erstatning, §33 (og utledet i §52). § 33.Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. § 52.Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Med andre ord så oppfyller butikken vilkårene i §52 i det øyeblikket man krever samsvarserklæring. Du har da rett på kostnad for demontering av produktet og levere det til butikk. Samt kostnad for montering av erstatningsprodukt. Alternativt kan butikken sende egen eletkriker for å utbedre/bytte produktet. Kostnad elektriker blir vel garantert over 3000 kr. Hva er da mest lønnsomt for butikken? Være regelrytter eller kundevennlig? De kan i utgangspunktet aldri nekte reklamasjon, dette følger av §27 hhv §3 i Forbrukerkjøpsloven. § 27.Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. § 3.Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Men så var vi tilbake til kravet om fagmessig installasjon. Jamfør Forskrift om elektrisk utstyr § 21. Så teknisk sett vil jeg si at reklamsjonsretten bortfaller i dette tilfellet. Men igjen som jeg skrev over: Hva er da mest lønnsomt for butikken? Være regelrytter eller kundevennlig? Du kan rette kravet mot tidligere salgsledd, dvs importøren. Avtal med importøren at du sender produktet til dem og får ett nytt i retur når de har konstatert feil. Lovmessig er dette også noe du kan velge: § 35.Krav mot tidligere salgsledd mv. Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet. Hele forbukerkjøpsloven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/
    1 poeng
  10. Om jeg hadde hatt batteri og lagret gårsdagens strøm hadde jeg endt opp med ca. 12kWh til overs. Men jeg hadde bare spart 108 øre per kWh inkl. nettleie, så jeg lagrer heller den strømmen på solkonto og satser på at jeg får mer enn 108 øre/kWh for den senere 🙂
    1 poeng
  11. Øh, nei. Du betaler nettleie når du kjøper strøm og du får betalt nettleie (lavere takst) når du eksporterer. Når jeg får betalt 23,25 øre for å eksportere og betaler 30,99 øre for å kjøpe (på natten) så er nettoen bare 7,74 øre å spare per kWh.
    1 poeng
  12. 1 krone? Jeg ligger på 35 øre/kWh i nettleie hittil i januar, for den variable delen. Bruker solkonto, tok ut 2330kWh i desember som ble produsert i juli når strømmen kostet 167 øre. Fikk 268 øre for den i desember. Og så må vi jo trekke fra det jeg får for å mate strøm ut på nettet. Det er pr. nå 23,25 øre november-april og 14,62 øre mai-oktober. Når nettleien koster 30,99 øre på natten blir det mao. nesten ingen kostnad igjen. Personlig måtte jeg gått opp ett hakk på effektavgiftskalaen for å kunne utnytte et batteri, om jeg skulle ladet det på den billige tiden (på natten). Det ville kostet oss anslagsvis 2500,- per år i ekstra nettleie. Vanskelig å tjene inn et batteri da
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.