Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 14. jan. 2025 i alle områder

  1. Jeg har en Zaptec lader, jeg kjøpte også en Zaptec Sense slik at laderen skulle kunne holde meg i rett kapasitetsledd. Dette fungerer overraskende dårlig, da det virker som om Zaptec er super-nervøs og holder ladingen to ledd under hva jeg ønsker den å bruke (pågående support sak hos Zaptec). - Velger jeg å bruke trinn 10-15 kW, stopper laderen hvis totalforbruket stiger over 5 kW. - Velger jeg å bruke trinn 15-20 kW, stopper laderen hvis totalforbruket stiger over 10 kW. Om dette mot formodning skulle løse seg, så har de fremdeles ikke mulighet til å redusere effekten på dagtid for å komme unna dag/natt tariff (15 øre/kW) hos nettselskapet samtidig som man bruker Sense. Sist jeg kikket innom homeassistant var for ett par år siden ettersom ett hus med med xComfort og Sensio fra før. Sensio er begrensende så forsøkte å se om homeassistant kunne ta over, men for meg ble dette med oppsett alt for avansert. Jeg har både Tibber pulse og Zaptec Sense i HAN port, Tensio nettselskap, Vibb strømselskap, Zaptec Go lader på 1-fas IT. Har noen satt opp slik at dette kan fungere sammen, og evt kunne tenke seg å hjelpe til mot en donasjon?
    1 poeng
  2. Der har du meg også. Tid/ork/vilje - mangelvare alt sammen. Vet at mange har langt mer fornuftige strategier, bla med ubegrenset forbruk i starten av timen osv. Men min erfaring så langt er at det ikke er så veldig nøye hvis du aksepterer litt slakk. Det funker faktisk helt greit med en primitiv sjekk av øyeblikkseffekten hvert femte minutt. Jeg sikter på 10k-grensen og runder av ladestrømmen nedover i 2A-intervaller. Og treffer gjerne på rundt 9,5k helt uten å vurdere snittforbruket. Ikke viktig for meg å komme særlig nærmere. Har ikke ryddet i dette (ref tid/ork/vilje), men det er kanskje til inspirasjon likevel.... '1732307480710': alias: Elbil-lader sequence: - alias: Verify car is connected condition: not conditions: - condition: state enabled: true entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode state: Disconnected - alias: Calculate available current variables: tariff_limit: 10000 available_a: '{{ (tariff_limit - states(''sensor.ams_be44_p'') | int + states(''sensor.hjemmelader_charge_power'') | int ) / 240 }}' - alias: Turn off if less than 6A is available if: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.elbil_lader_enable state: 'off' - condition: template value_template: '{{ available_a < 6 }}' then: - if: - condition: state entity_id: switch.hjemmelader_charging state: 'on' then: - target: entity_id: switch.hjemmelader_charging data: {} action: switch.turn_off - stop: Not enough power available - alias: Convert current to 2A steps and 32A max variables: available_a: '{{ min(32, (available_a / 2) | int * 2) }}' - alias: Turn on if necessary if: - condition: state entity_id: switch.hjemmelader_charging state: 'off' then: - target: entity_id: switch.hjemmelader_charging data: {} action: switch.turn_on - delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 10 milliseconds: 0 - alias: Check if max current should be changed condition: not conditions: - condition: template value_template: '{{ available_a == states(''number.hjemmelader_charger_max_current'') | int(0) }}' - condition: state entity_id: sensor.hjemmelader_charger_mode state: Charge done - alias: Update max current entity_id: number.hjemmelader_charger_max_current data: value: '{{ available_a }}' action: number.set_value icon: mdi:car-electric mode: single "sensor.ams_be44_p" er øyblikkseffekt fra et amsleser.no HAN-adapter. "*.hjemmelader_*" er sensorer/switch/input fra zaptec custom_component mot en eldre Zaptec Home. "input_boolean.elbil_lader_enable" er bare en input jeg bruker for å styre når ladingen skal skjer (manuell, eller evt basert på pris). Grunnen til forsinkelsen i tilfelle jeg må slå på ladingen er at det tar ganske lang tid før "charger_mode" oppdateres etter dette. Og jeg har den sjekken av "charger_mode" for å unngå unødvendige endringer av charger_max_current. Lite vits i å oppdatere når bilen er ferdigladet Trigger scriptet med time_pattern eller ved endring av enable-inputen ala: trigger: - platform: time_pattern minutes: /5 - platform: state entity_id: - input_boolean.elbil_lader_enable Langt fra noen perfekt løsning, men den har vist seg å være god nok for meg.
    1 poeng
  3. Legg kabel. Det er enklere å gjøre kablet opplegg "smart" enn smart opplegg "dumt". Å kunne slå av lyset manuelt er kjekt, for de gangene noe er funky med smartenheten elelr zigbee/zvavenettet og du egentlig vil legge deg er helsikes irriterende. Jeg vil altså gå for styrbare brytere og slikt på 230v og kabel.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.