Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

mlervaag

Medlemmer
  • Innlegg

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjemmeautomasjon

  • System
    Annet

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

mlervaag sine prestasjoner

Kabelfører

Kabelfører (6/16)

  • Samarbeidspartner
  • Første innlegg
  • Samtalestarter
  • Uke én ferdig
  • En måned senere

Nylige merker

7

Nettsamfunnsomdømme

  1. Etter noen dager med den nye Hong Kong-dimmeren ser det ut til å fungere knirkefritt. Håper Elektroimportøren finner ut av det.
  2. Update: I dag mottok jeg forsendelse fra Hong Kong med ny dimmer og en hyggelig hilsen. Denne står det Namron på, men har litt andre materialer og finish. Så gjenstår det bare å få installert og sjekket om samme issue oppstår etter et døgn
  3. De siste månedene har jeg hatt som mål å gjøre huset mer styrbart fra telefon(Homekit), og vil takke for all informasjon som ligger tilgjengelig her inne. Jeg har sakte skiftet ut nesten all belysning til Trådfri, satt noen smartplugger i diverse stikk, gjort integrasjon mot Verisure og sensorer/alarm der, fått robotstøvsuger, installert et par termostater etc. og synes det er veldig gøy å bruke både Siri og app for å sjekke status i huset eller fjernstyre ting. Jeg har tatt reisen fra Ikea-hub og Smartthings til RPi med Homebridge+deconz. Jeg har satt opp et par enkle automasjoner, som at utendørs julebelysningen gikk av/på ved soloppgang/nedgang og senke temperatur i gulvvarme om natten, men ikke så mye mer smartness enn det. Jeg har også noen superenkle scener med God Morgen, Lag Kaffe og God Natt. Så.. Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal ta steget inn mot et faktisk smarthus, med mer automasjon, sensorer, integrasjoner og en smartere hjerne enn HomeKit(feks Home Assistant inn på RPi). Jeg føler dette er steget fra enkel hobby, til mer seriøs innsats og forhåpentligvis et enklere liv som resultat. Jeg blir feks utrolig imponert over at noen av dere snakker om at dere knapt bruker hverken nøkler, lysbrytere eller apper. Mitt spørsmål er hva dere her inne ser på som deres viktigste/favoritt/uunnværlige automasjon(er)? Jeg har alle mulige ideer om hva som kan gjøres, men sliter med en prioriteringsliste, og hva som faktisk er nice to have vs. need to have i smarthus-verdenen.
  4. Hvor mange grader senker du om natten? Jeg har brukt 4 grader ned kl 21, og tilbake kl 05, og det har fungert greit. Da kjører kablene mellom 3-4 timer, og holder seg stort sett av resten av døgnet(litt mer siste dagene med mye kulde). Tror ikke jeg trenger å gjøre det noe "smartere" enn det, men er veldig interessert i hvilke erfaringer andre har gjort seg som gir mest effekt ifbm sparing.
  5. Hehe! Ingen problem. Her er første mail jeg sendte til [email protected]:
  6. Det skulle jeg tro! Send mail til kontakten jeg nevnte tidligere her, og meld om samme issue og at du hørte at jeg var i kontakt med dem. Den som kommer i posten er ikke med Namron-utseende forøvrig, uten at det skal bety noe Tror fortsatt vi skal forholde oss tydelig til Elektroimportøren her, og stille de til ansvar.
  7. Jo, de oppdateres OTA, men her virker det som om det er spesifikke interne HW-komponenter fra en batch som er defekte/kan resultere i bug. Uten at jeg skal være så bastant på det. Men det står i manual/spec sheet at de støtter OTA updates.
  8. Her kom et svar fra Kina, hvor det hintes om feil: De har tilbudt å sende et nytt produkt med DHL med siste versjon HW/SW, som også kan tydes som en innrømmelse.
  9. Jeg har nå fått epost-kontakt med: Cindy Liu Sales Manager HZC Electric SHENZHEN SHYUGJ TECHNOLOGY CO., LTD. [email protected] Har sendt henne datokoden som er på siden av dimmeren(min er 09/2020), så skulle hun sjekke om de har kjente feil på denne batchen. Kommer med mer info om jeg hører noe. De har svart ganske raskt så langt.
  10. Da kan vi muligens utelukke at det er mitt "rotete" oppsett som forårsaker feilen, men rett og slett potensielt en zigbee-kommando som "feiltolkes" av dimmeren, som resulterer i et nedjustert max-nivå som ikke kan resettes. @hkmod25 Jeg prøvde nettopp denne fremgangsmåten uten hell.
  11. @Kro87 og @Maximus : Har dere bare Philips Hue bridge i oppsettet? Eller flere integrasjoner?
  12. Ja, mer enn 5 sekunder, og 10 sekunder rødt lys. Skulle tro det tilbakestilte MAX-MIN verdier ja, men der er jo også fysiske justeringsskruer som også må tas hensyn til ved en slik operasjon. Kan det være en mekanisk fail-safe som har slått inn på en vis? Uansett rart, siden man kan få midlertidig riktig MAX-nivå vha. justeringsskruen. Forhåpentligvis noe som kan fikses med en OTA update.
  13. Ja, har gjort reset ved å holde inne i 5 sekund. Så tatt strøm med sikring. Etter det er den jo utenfor Zigbee-land, men problemet vedvarer manuelt med dimmehjulet. Ved justering på MAX-justeringsskruen viser den korrekt MAX-nivå, men justerer seg tilbake til det begrensede nivået så snart man gjør "av/på" eller justerer med hjulet. Jeg er ikke elektriker, så kan ikke ta ut dimmeren og teste på glødepære, men supert om noen andre har anledning til å teste det.
  14. Det høres ut som en grei beskrivelse av både enheten og problemet ja. Fant en "originale" enheten her: Zigbee 3.0 Smart LED Dimmer 200W LED-HZC ELECTRIC (hzc-electric.com) Jeg vet ikke om Bypass hadde hjulpet på selve problemet med plutselig begrenset MAX lysstyrke, men det kan vel være en faktor. Problemet har altså oppstått med 3 forskjellige personer med forskjellige oppsett, både med trafo+12V halogen og med trafo+LED. Og, problemet vedvarer selv ved factory reset og strømbrudd. Det gjør det derfor litt vanskelig å feilsøke noe mer på en "ødelagt" enhet, siden man ikke får prøvd å gjenskape problemet. Den virker totalt bricked. Min eneste mistanke er at dette kan ha skjedd når man sender "brightness level" før eller uten "on" signal, feks i en automasjon der man har bestemt at ved bevegelse i rom A skal lys skrus på med 40% nivå. Jeg mistenker at dimmer har misforstått dette som at den koder seg selv til å justere MAX-nivå internt. Bare en tanke..
  15. Fint om alle med problemet kan sende mail til [email protected] så vi kanskje får et svar. Det kan være en spesifikk batch/firmware, siden vi alle får problem nå.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.