Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Piero

Medlemmer
  • Innlegg

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjemmeautomasjon

  • System
    Annet

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Piero sine prestasjoner

Kabelfører

Kabelfører (6/16)

  • Samarbeidspartner
  • Første innlegg
  • Reagerer godt
  • Samtalestarter
  • Uke én ferdig

Nylige merker

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jo da, absolutt. For min del, med 4 barn og en kone som er vant til å bruke eksisterende fysisk dimmer på kjøkken/bad/soverom, måtte valget bli smartdimmere. På andre mindre lyskilder, som ofte står på 24/7, er det fortsatt Zigbee-pærere som gjelder. 🙂
  2. Takk for tipset - det argumentet tar jeg med meg. 🙂
  3. Helt enig med deg. En elektriker burde skjønt dette - uavhengig av om det er en Namron eller et annet merke. Når fakturaen kommer vil jeg lufte muligheten for å fjerne siste halvtimen, men spørs om jeg kommer noe vei med det.
  4. Det trengte han heldigvis ikke. I hver boks hadde jeg en gjeng med blå N-ledninger. Disse satt godt fast i koblingsklemme - som ble byttet ut med Wago.
  5. Omtrent. Egentlig var det 3 timer totalt for å installere 5 stk Heatit, 1 stk Namron og endring av en eksisterende stikkontakt/kabling. Namron dimmeren ble overraskende problematisk (og dyr for meg) da elektrikeren først trodde den var død. Løsningen, som kom cirka 30 min på overtid, var bare å sette i lyspæren. Uten pæren var det visst nok ingen strøm/spenning å måle der - noe han forventet.
  6. Takk for hjelpen @roadrune, jeg startet egentlig å skrive et lenger svar i dag tidlig men ble avbrutt av at elektriker ringte på døren. Kunne ikke passet bedre! I korte trekk hadde jeg en ambisjon om å koble opp alt på forhånd for å deretter få det godkjent og dokumentert av elektriker. Men, når det ikke var samme oppsett som på de gamle Elko/Namron la jeg bare ballen død. Elektrikeren installerte 5 stk Heatit på 2,5 timer. Det ble langt dyrere enn forventet, men jeg er meget fornøyd med kvalitetsfølelsen og hvordan de har funket hittil. Takk @Hillmar Nå ble ikke disse kjøpt på Elektroimportøren, men når du først er inne på de så synes jeg de alltid er tydelige på at de ikke kan gi råd rundt hvordan ting skal installeres. Opplever de som meget profesjonelle.
  7. Hei! Jeg kjøpte en gjeng av disse Heatit Z-Dim Z-Wave for et par uker siden og er nå klar for å installere de. Slik jeg fikk det beskrevet i butikk var det bare å trekke ut de to ledningene på mine gamle Elko og plassere de på samme sted på Heatit. At det skulle være så enkelt var et tungt salgsargument for å velge disse. Akkurat som Namron - bortsett fra at Heatit tar mye mindre plass i veggen. Nå i ettertid kan det se ut som jeg heller må koble til en tredje kabel (N) i tillegg. Noen som bekrefte/avkrefte dette, eller eventuelt gi et fasitsvar? Når jeg slår på strømmen er det ingen reaksjon i hverken dimmer eller pære. På forhånd takk for hjelpen!
  8. Hei @JonasJonas, slik jeg forstår etter tilbakemelding fra Tibbergjengen så har de ikke en integrert løsning tilsvarende den de har for f.eks varmepumper og termostater. Så skal man styre VVB etter pris etc. så må man selv sette opp en flow. Det har jeg ikke fått gjort. Foreløpig har jeg bare slått av VVB manuelt når prisen vært som mest ekstrem - og kanskje maks 2-4 timer. Spørs når på døgnet det er. Kunne sikkert hatt den slått av lenger, men med 4 barn som dusjer nesten hver dag ønsker jeg ikke å dra det så langt at jeg må varme opp hele VVB på nytt. En ting er at det tar relativt lang tid, men jeg ser også at den står å jobber på maks effekt i flere timer før den er ferdig varmet opp.
  9. Med fare for at dette emnet sikkert kunne vært opprettet i en annen kategori. I mitt smarthjem (Homey) bruker jeg Google Nest høyttaler i hvert rom. Ønsket er å kunne trigge talemeldinger på en gitt høyttaler basert på en gitt hendelse, f.eks bevegelsessensor eller lys av/på. Er det noen som har klart dette, og kan dele sin erfaring? 🙂 (Mener å ha lest et sted at dette er et Flow-kort på Sonos One).
  10. Etter at jeg brukt maange timer på mine 6 stk EcoDim Smart Vridimmer Z-Wave Pro siste måneden, har jeg herved landet på å returnere de. Jeg kan ikke si jeg er sikker på hvor feilen ligger, men det er det samme når jeg opplever at jeg noen dager ikke får kontakt med enkelte dimmere. Opplever i tillegg at en taklampe med tre spotlights kun lyser på to . Her ble jeg så frustrert at jeg først kjøpe nye pærer, og til slutt en ny taklampe. Konklusjon - akkurat der vil jeg tro at feilen skyldes EcoDim. Nå skal jeg heller gå for et annet merke - og på ZigBee, men det finner jeg sikkert ut av i en annen tråd. 🙂 Takk for hjelpen dere!
  11. Hei @Haggis, Siden sist har jeg funnet ut at jeg kan gå inn på https://tools.developer.homey.app/tools/zwave for å sjekke hvordan mine noder er satt opp og om noe feiler. Der kunne jeg se at EcoDim hadde høy "Tx Error" i tillegg til at to andre noder (Heatit Z-TRM3) var uten forbindelse. Dette hadde jeg ikke registrert før. Ut fra datoen oppstod det høyst sannsynlig når jeg installerte EcoDim for første gang. Løsningen for meg var å installere alle Z-Wave devicer på nytt en etter en. Etter det har jeg ikke opplevd noen feilmeldinger på 2 uker - frem til i går kveld. Da opplevde jeg for første gang at jeg ikke fikk skrudd på et av mine 6 EcoDim. Heller ikke den fysiske knappen fungerte på det tidspunktet(!) Jeg sjekket nodene og der så alt riktig ut, så jeg vet ikke hvorfor jeg mistet forbindelsen på kun en av de. Kanskje er EcoDim litt ustabile i utgangspunkt. Jeg er blitt enig med ELdirekte at jeg gir de en sjanse til, men hvis det oppstår nye feil kommer jeg å returnere de på reklamasjon. Mitt tips til deg er å sjekke om Homeseer kan vise tilsvarende oversikt over alle Z-Wave-noder. Løsningen kan kanskje være å ta i bruk en repeater. Del gjerne din erfaring her hvis du finner ut av det.
  12. Takk for tips GAS. Ja jeg sendte en mail til selskapet i Nederland for et par dager siden. Ivrig som jeg er, ringte jeg de i dag. Skal visst nok bli oppringt ila uken. Jeg kan dele resultatet her så fort jeg er blitt klokere.
  13. Ingen som har noen tanker om problemet her? Bortsett fra at jeg nå opplever denne feilen må jeg ellers melde at jeg er svært fonøyd med den fysiske dimmeren. Den har god respons, er behagelig å skru av/på, og har ikke noe flimmer eller lavfrekvent lyd. Enten kjøper jeg flere eller så returnerer jeg de 6 jeg kjøpt hittil. 🤣
  14. Hei, håper noen kan hjelpe meg med denne feilmeldingen. Har googlet meg opp og ned og forstår at det er feil på kommunikasjonen mellom devicen og Homey, men finner ikke selve løsningen. I korte trekk: jeg installerte 3 stk EcoDim Smart Vridimmer Z-Wave Pro for et par uker siden. Hver og en tok cirka 5 min å inkludere og sette opp – alt fungerte som forventet. Men få dager senere mistet jeg kontakten via Homey-appen. Prøver jeg å slå på/av en dimmer får jeg feilmeldingen «Transmit complete no ack» etter cirka 5 sek. Jeg har prøvd å ekskludere og inkludere på nytt, dvs. ved å ha Homey 10 cm fra dimmern. Først fungerer det, men etter cirka 2-3 min mister jeg igjen kontakten. Homey står nå 3 meter fra disse 3 dimmers så jeg kan ikke forstå hvorfor det feiler. Er det noen som kan fortelle meg hva jeg må gjøre?
  15. Takk for flere innspill og refleksjoner. Siden sist har jeg bygget på med flere andre devicer – mest dimmers, så det med varmtvannsberederen har fått vente. I tillegg har jeg tatt en liten pause fra Tibber og prøvd en 2 mnd fastprisavtale, men nå som den snart er over og jeg skal tilbake til Tibber vil jeg først prøve Tibbers egen algoritme for VVB. Noen som har erfaring med den? Jeg tipper den tar hensyn til strømprisen og enten booster eller slår av når det er hhv. lav og høy pris.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.